Muistisairaiden käytöshäiriöiden lieventäminen lääkkeettömin keinoin - Opetusmateriaalin kehittäminen sosiaali- ja terveysalan opettajille
Vires, Veera; Hyykoski, Satu (2018)
Vires, Veera
Hyykoski, Satu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512738
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla muistisairailla esiintyvien käytöshäiriöiden hoitotyötä. Kirjallisuuskatsauksella selvitettiin muistisairaiden yleisimpiä käytöshäiriöitä, niiden lääkkeettömiä hoitokeinoja sekä käytöshäiriöihin vaikuttaviatekijöitä. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista kehitettiin opetusmateriaalia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kotkan kampuksen sosiaali- ja terveysalan opettajille.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Kehittämistehtävän tavoitteena sekä tehtävänä oli kehittää kirjallisuuskatsauksen tuloksien pohjalta monipuolista opetusmateriaalia sosiaali- ja terveysalan opettajien käyttöön.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset on luokiteltu psyykkisiin, fyysisiin sekä sosiaalisiin tekijöihin. Muistisairaiden yleisimmät käytöshäiriöt ovat masennus, levottomuus ja kommunikaatiovaikeudet. Tärkeimmiksi lääkkeettömiksi hoitokeinoiksi tuloksista nousivat hoitajien asenteet ja vuorovaikutustaidot, ympäristön muokkaaminen turvalliseksi sekä erilaisten aktiviteettien ja terapioiden järjestäminen. Tulosten mukaan fyysistä ja kemiallista rajoittamista käytetään käytöshäiriöiden lieventävänä hoitokeinona, mutta näillä ei ole todettu käytöshäiriöitä ehkäisevää vaikutusta.
Käytöshäiriöiden ilmenemiseen vaikuttavat tulosten mukaan vähentävästi sosiaalisen ja fyysisen ympäristön turvallisuus ja sallivuus sekä ilmapiirin asenne. Hoitajien asenteet sekä vuorovaikutustaidot korostuivat myös käytöshäiriöiden ilmenemiseen vaikuttavina tekijöinä.
Opetusmateriaalia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opetuksessa, jotta opiskelijat voisivat saada valmiuksia muistisairaiden kohtaamiseen ja käytöshäiriöiden hoitamiseen. Jatkokehityskohteita ovat esimerkiksi hoitohenkilökunnan jaksaminen muistisairaiden kanssa työskentelyssä sekä lääkehoidon vaikutukset käytöshäiriöiden ilmenemisessä ja hoidossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Kehittämistehtävän tavoitteena sekä tehtävänä oli kehittää kirjallisuuskatsauksen tuloksien pohjalta monipuolista opetusmateriaalia sosiaali- ja terveysalan opettajien käyttöön.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset on luokiteltu psyykkisiin, fyysisiin sekä sosiaalisiin tekijöihin. Muistisairaiden yleisimmät käytöshäiriöt ovat masennus, levottomuus ja kommunikaatiovaikeudet. Tärkeimmiksi lääkkeettömiksi hoitokeinoiksi tuloksista nousivat hoitajien asenteet ja vuorovaikutustaidot, ympäristön muokkaaminen turvalliseksi sekä erilaisten aktiviteettien ja terapioiden järjestäminen. Tulosten mukaan fyysistä ja kemiallista rajoittamista käytetään käytöshäiriöiden lieventävänä hoitokeinona, mutta näillä ei ole todettu käytöshäiriöitä ehkäisevää vaikutusta.
Käytöshäiriöiden ilmenemiseen vaikuttavat tulosten mukaan vähentävästi sosiaalisen ja fyysisen ympäristön turvallisuus ja sallivuus sekä ilmapiirin asenne. Hoitajien asenteet sekä vuorovaikutustaidot korostuivat myös käytöshäiriöiden ilmenemiseen vaikuttavina tekijöinä.
Opetusmateriaalia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opetuksessa, jotta opiskelijat voisivat saada valmiuksia muistisairaiden kohtaamiseen ja käytöshäiriöiden hoitamiseen. Jatkokehityskohteita ovat esimerkiksi hoitohenkilökunnan jaksaminen muistisairaiden kanssa työskentelyssä sekä lääkehoidon vaikutukset käytöshäiriöiden ilmenemisessä ja hoidossa.