Uusi suomalainen perhehoidon valmennus : Steady Course
Vierikko, Esa (2018)
Vierikko, Esa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512731
Tiivistelmä
Jokaisen perhehoitajaksi aikovan on käytävä ennakkovalmennus. Tämä tuli pakolliseksi toimeksiantosuhteisille perhehoitajille 2012 vuoden alussa. Ennakkovalmennuksen sisältöä ei kuitenkaan tuolloin määritelty tarkemmin. Vuosia alalla toimineena, kokemus juuri ennakkovalmennuksen puutteellisuudesta vain vahvistui. Steady Course on vastauksemme tähän epäkohtaan.
Majakan Valo - säätiöllä on tarkoitus tuoda erilainen näkökanta ja toimintamalli perhehoitopalveluja tuottavien toimijoiden joukkoon.
Opinnäytetyöprojektin tarkoituksena on tuottaa uusi koulutus, joka on kestoltaan 40h mittainen prosessinomainen valmennus. Uusi valmennus tulee olemaan asiakaslähtöinen ja muokattavissa palautteen pohjalta. Lisäksi tuotamme useamman videon avaamaan toimintaamme. Näistä videoista yksi kertoo Steady Coursen sisällöistä hieman enemmän.
Tärkeää on, että kaikkien päämäärien pohdinnassa lapsi, tai nuori on keskiössä.
Projektin riskeistä olennaisin lienee yleinen mielipide mahdollista uutta valmennusta kohtaan. Käsittämättömistä kohteliaisuussyistä mikään taho ei ole aiemmin haastanut vallalla olevaa asetelmaa ja Pride-valmennuksen monopolia.
Manuaalin ensimmäistä versiota ja sen mukaan pidettyä valmennusta arvioidaan toimintatutkimuksen näkökulmasta kysely- ja palautelomakkeella, jota käytämme jokaisen valmennuskerran jälkeen. Sen tuloksia esitellään ensimmäisen valmennuksen osalta opinnäytetyössä manuaalin materiaalin kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan tiivistää, että luotu manuaali ja koulutus on toimiva, uudenlainen ja juuri sellainen mitä ala tarvitsee.
Majakan Valo - säätiöllä on tarkoitus tuoda erilainen näkökanta ja toimintamalli perhehoitopalveluja tuottavien toimijoiden joukkoon.
Opinnäytetyöprojektin tarkoituksena on tuottaa uusi koulutus, joka on kestoltaan 40h mittainen prosessinomainen valmennus. Uusi valmennus tulee olemaan asiakaslähtöinen ja muokattavissa palautteen pohjalta. Lisäksi tuotamme useamman videon avaamaan toimintaamme. Näistä videoista yksi kertoo Steady Coursen sisällöistä hieman enemmän.
Tärkeää on, että kaikkien päämäärien pohdinnassa lapsi, tai nuori on keskiössä.
Projektin riskeistä olennaisin lienee yleinen mielipide mahdollista uutta valmennusta kohtaan. Käsittämättömistä kohteliaisuussyistä mikään taho ei ole aiemmin haastanut vallalla olevaa asetelmaa ja Pride-valmennuksen monopolia.
Manuaalin ensimmäistä versiota ja sen mukaan pidettyä valmennusta arvioidaan toimintatutkimuksen näkökulmasta kysely- ja palautelomakkeella, jota käytämme jokaisen valmennuskerran jälkeen. Sen tuloksia esitellään ensimmäisen valmennuksen osalta opinnäytetyössä manuaalin materiaalin kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan tiivistää, että luotu manuaali ja koulutus on toimiva, uudenlainen ja juuri sellainen mitä ala tarvitsee.