Osaamiskartoitus osaamisen kehittämisen ja osaamisen johtamisen työkaluna : Case Jokilaakson perhekodit oy
Rytky, Mari (2018)
Rytky, Mari
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata henkilöstön osaamiskartoituksen tuloksien kautta osaamisen tilaa sekä osaamisen kehittämisen tarpeita Jokilaakson perhekodit oy:n henkilöstön keskuudessa. Tarkoituksena oli nostaa esiin osaamisen johtaminen käsitteenä esimiesten keskuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan kehittämissuunnitelma osaamisen johtamisen tueksi osaamiskartoituksesta esiin nousseiden tulosten kautta. Tavoitteena oli myös sisällyttää osaamiskartoitus pysyväksi työkaluksi esimiehille henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen tueksi.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin monipuolisesti osaamiseen ja osaamisen johtamiseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Aineisto kerättiin Webropol-työkalun avulla toteutetun osaamiskartoituskyselyn avulla. Osaamiskartoituksen tuloksia käsiteltiin Jokilaakson perhekodit oy esimiesasemassa olevien yksikönjohtajien kesken ja siitä tehtiin tulkintoja työpajatyöskentelyn avulla soveltaen Learning Cafe- ja Problem Based Learning menetelmiä.
Osaamiskartoituksen tuloksista selvisi Jokilaakson perhekodit oy henkilöstön osaamisen tason olevan osaamistasotaulukon mukaan pääosin pätevän tasoa (3= pätevä, osaa ja suoriutuu tehtävästä). Työpajatyöskentelyn tuloksena syntyi osaamisen kehittämissuunnitelma Jokilaakson perhekodit oy käyttöön. Osaamiskartoituksessa mitattiin perustehtävään, erityisosaamiseen, asiakastyön menetelmiin ja työyhteisötaitoihin liittyvää osaamista. Kehittämissuunnitelmaan nousi kehitettäviksi osaamisen kehittämisen kohteiksi erityisosaamiseen liittyviä osaamisalueita muuan muassa ohjaajan työssä tarvittavien ja lastensuojelualaan liittyvien menetelmien hallintaan liittyvää osaamisen kehittämistä. Tutkimuksen toteuttamisen vaiheita sekä tuloksia voidaan hyödyntää Jokilaakson perhekodit oy osaamisen kehittämisessä tulevaisuudessa sekä tuloksia voidaan hyödyntää alasta rippumatta organisaatioissa yleisesti osaamisen kehittämisen työkaluna.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli toimintatutkimus. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin monipuolisesti osaamiseen ja osaamisen johtamiseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Aineisto kerättiin Webropol-työkalun avulla toteutetun osaamiskartoituskyselyn avulla. Osaamiskartoituksen tuloksia käsiteltiin Jokilaakson perhekodit oy esimiesasemassa olevien yksikönjohtajien kesken ja siitä tehtiin tulkintoja työpajatyöskentelyn avulla soveltaen Learning Cafe- ja Problem Based Learning menetelmiä.
Osaamiskartoituksen tuloksista selvisi Jokilaakson perhekodit oy henkilöstön osaamisen tason olevan osaamistasotaulukon mukaan pääosin pätevän tasoa (3= pätevä, osaa ja suoriutuu tehtävästä). Työpajatyöskentelyn tuloksena syntyi osaamisen kehittämissuunnitelma Jokilaakson perhekodit oy käyttöön. Osaamiskartoituksessa mitattiin perustehtävään, erityisosaamiseen, asiakastyön menetelmiin ja työyhteisötaitoihin liittyvää osaamista. Kehittämissuunnitelmaan nousi kehitettäviksi osaamisen kehittämisen kohteiksi erityisosaamiseen liittyviä osaamisalueita muuan muassa ohjaajan työssä tarvittavien ja lastensuojelualaan liittyvien menetelmien hallintaan liittyvää osaamisen kehittämistä. Tutkimuksen toteuttamisen vaiheita sekä tuloksia voidaan hyödyntää Jokilaakson perhekodit oy osaamisen kehittämisessä tulevaisuudessa sekä tuloksia voidaan hyödyntää alasta rippumatta organisaatioissa yleisesti osaamisen kehittämisen työkaluna.