Kohti rytmistä taituruutta : Rytmisten ilmiöiden analysointia Ari Hoeningin kappaleesta Lines of Oppression
Miettinen, Tommi (2018)
Miettinen, Tommi
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512705
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus jazzrumpali ja -säveltäjä Ari Hoeningin kappaleesta Lines of Oppression. Työ on sekä toiminnallinen että kirjallinen. Erityisesti tutkitaan Hoeningin kappaleessa improvisoituna sekä sävellettynä esiintyvää polyrytmiikkaa. Aiheeseen liittyvän käsitteistön ollessa jokseenkin sirpaleinen, työssä käytetään lähinnä Hoeningin itsensä oppikirjoissaan lanseeraamaa käsitteistöä. Keskeisimpiä käsitteitä ovat ydinrytmi, ydingroove, rytminen uudelleensijoittelu, kappaleen muoto sekä metrinen modulaatio.
Työ on ennen kaikkea tekijän tutkiva oppimismatka Hoeningin tapaan käsitellä rytmiikkaa, mutta yhden soittajan sanavaraston ymmärtämisellä on toki yleishyödyllinen vaikutus, mikäli oletetaan, että muiden nykyajan jazzmuusikoiden kielistä löytyy samankaltaisia piirteitä. Olennainen osa tutkimusprosessia on ollut menetelmällisesti paitsi tutkiva oppiminen, myös musiikkianalyyttinen työskentely, eli transkriptioiden tekeminen ja niiden analysointi.
Työssäni onnistuin rakentamaan kokonaiskuvan kappaleessa esiintyvistä polyrytmisistä aihioista. Tutkimusprosessi koostui samanaikaisesti transkriptiosta, analyysista ja teoreettisesta pohdinnasta. Tämä työ auttaa ymmärtämään Ari Hoeningin ja jossakin määrin myös muiden samaa tyylisuuntaa edustavien muusikoiden tapaa käsitellä rytmiikkaa
Työ on ennen kaikkea tekijän tutkiva oppimismatka Hoeningin tapaan käsitellä rytmiikkaa, mutta yhden soittajan sanavaraston ymmärtämisellä on toki yleishyödyllinen vaikutus, mikäli oletetaan, että muiden nykyajan jazzmuusikoiden kielistä löytyy samankaltaisia piirteitä. Olennainen osa tutkimusprosessia on ollut menetelmällisesti paitsi tutkiva oppiminen, myös musiikkianalyyttinen työskentely, eli transkriptioiden tekeminen ja niiden analysointi.
Työssäni onnistuin rakentamaan kokonaiskuvan kappaleessa esiintyvistä polyrytmisistä aihioista. Tutkimusprosessi koostui samanaikaisesti transkriptiosta, analyysista ja teoreettisesta pohdinnasta. Tämä työ auttaa ymmärtämään Ari Hoeningin ja jossakin määrin myös muiden samaa tyylisuuntaa edustavien muusikoiden tapaa käsitellä rytmiikkaa