"Laatutyö on tullut lähemmäksi arkea" : Hoitohenkilökunnan laatuprosessin kehittämistyö Palvelutalo Tilhilään
Sopanen, Sanna-Kaisa; Hartikainen, Päivi (2018)
Sopanen, Sanna-Kaisa
Hartikainen, Päivi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512690
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, jonka tarkoituksena oli selvittää laatuprosessiin liittyviä haasteita hoitohenkilökunnan näkökulmasta, kun laatuprosessi toteutetaan osana hoitotyötä. Toimeksiantaja oli Palvelutalo Tilhilä. Kehittämistehtävän avulla pyrittiin tarjoamaan hoitohenkilökunnalle uusia lähestymistapoja laatutyöskentelylle. Tavoitteena oli ratkaisukeskeisen menetelmän avulla tuottaa yksikölle tietoa ja kehitysideoita laatuprosessin toteuttamisesta. Nilsiän Vanhustensuoja ry:n toiminnanjohtaja on kouluttautunut ratkaisukeskeiseksi ohjaajaksi ja ratkaisu-keskeistä ohjausmenetelmää on käytetty yksikössä vuodesta 2017.
Kehittämistehtävän aluksi kartoitettiin palvelutalon henkilökunnan laatutyöhön sitoutumisen haasteita. Hoitohenkilökunnalle järjestettiin ratkaisukeskeisiä näkökulmia hyödyntävä toimintailtapäivä, joka pohjautui alkukartoituksessa saatuihin tietoihin laatutyön toteutumisesta. Havainnointia toteutettiin kahdessa laatupalaverissa ja toimintailtapäivänä. Prosessin alkuvaiheessa Palvelutalo Tilhilän työntekijät arvioivat, että tietoa laatutyöstä on ollut saatavilla hyvin, mutta oman tietämyksensä laatujärjestelmästä he arvioivat keskiarvoa heikommaksi. Prosessin kuluessa henkilökunnan suhtautuminen laatutyöhön kohentui. Henkilökunnan motivaatio ja sitoutuminen laatutyöskentelyyn ja sen kehittämiseen lisääntyi. Lisäksi ongelmakeskeinen ajattelu vähentyi toiseen kartoituskyselyyn mennessä.
Kartoitusvastausten muuttumisesta selkeästi positiivisemmaksi tai tulevaisuuteen suuntavammaksi voidaan päätellä, että positiivisuus, kannustaminen, tulevaisuuteen suuntaaminen ja hyvän työilmapiirin ylläpitäminen tukevat työntekijöiden omaa itseluottamusta ja kannustavat muutoksiin. Useat työntekijät olivat kokeneet myös onnistumisen iloa saavutetuista tavoitteista ja huippuhetkenä koettiin saatu sertifikaatti. Tulevaisuudessa tulisi kiinnittää huomiota siihen, että hoitohenkilökunta oppii käyttämään laatukäsikirjaa päivittäisenä työkaluna.
Kehittämistehtävän aluksi kartoitettiin palvelutalon henkilökunnan laatutyöhön sitoutumisen haasteita. Hoitohenkilökunnalle järjestettiin ratkaisukeskeisiä näkökulmia hyödyntävä toimintailtapäivä, joka pohjautui alkukartoituksessa saatuihin tietoihin laatutyön toteutumisesta. Havainnointia toteutettiin kahdessa laatupalaverissa ja toimintailtapäivänä. Prosessin alkuvaiheessa Palvelutalo Tilhilän työntekijät arvioivat, että tietoa laatutyöstä on ollut saatavilla hyvin, mutta oman tietämyksensä laatujärjestelmästä he arvioivat keskiarvoa heikommaksi. Prosessin kuluessa henkilökunnan suhtautuminen laatutyöhön kohentui. Henkilökunnan motivaatio ja sitoutuminen laatutyöskentelyyn ja sen kehittämiseen lisääntyi. Lisäksi ongelmakeskeinen ajattelu vähentyi toiseen kartoituskyselyyn mennessä.
Kartoitusvastausten muuttumisesta selkeästi positiivisemmaksi tai tulevaisuuteen suuntavammaksi voidaan päätellä, että positiivisuus, kannustaminen, tulevaisuuteen suuntaaminen ja hyvän työilmapiirin ylläpitäminen tukevat työntekijöiden omaa itseluottamusta ja kannustavat muutoksiin. Useat työntekijät olivat kokeneet myös onnistumisen iloa saavutetuista tavoitteista ja huippuhetkenä koettiin saatu sertifikaatti. Tulevaisuudessa tulisi kiinnittää huomiota siihen, että hoitohenkilökunta oppii käyttämään laatukäsikirjaa päivittäisenä työkaluna.