Yritysoston aiheuttama muutos henkilöstön näkökulmasta
Hirvinen, Emilia (2018)
Hirvinen, Emilia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512677
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten Smile Henkilöstöpalvelut Oy:n henkilöstö kokee yritysostojen aiheuttaman muutoksen ja sen toteutuksen. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisessa asemassa henkilöstö on ollut muutoksessa ja onko henkilöstö tyytyväinen tapahtuneeseen muutokseen. Lisäksi haluttiin tietää, mitä kehitettävää toimeksiantajayrityksen muutosjohtamisessa on. Työn tavoite oli tuottaa yrityksen johdolle tietoa siitä, missä muutoksen osa-alueissa on onnistuttu ja missä on kehitettävää, jotta tulevaisuuden muutokset voitaisiin viedä läpi parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee muutosta ja sen inhimillistä ulottuvuutta sekä muutosjohtamista sisältäen muutosviestinnän ja muutosvastarinnan osa-alueet.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin yrityksen kaikille toimihenkilöille. Tutkimustulosten perusteella muutos on aiheuttanut henkilöstössä paljon epävarmuutta ja hämmennystä, jotka ovat ajan kuluessa muuttuneet positiivisuudeksi ja innostukseksi.
Yrityksen muutosjohtaminen sai kritiikkiä erityisesti viestinnästä. Henkilöstö koki, että kasvotusten viestintää olisi pitänyt olla enemmän, jotta heillä olisi ollut mahdollisuus saada vastauksia mieltä askarruttaviin asioihin. Esimiestoiminta koettiin muilta osin kuitenkin melko hyvänä ja muutos kokonaisuudessaan positiivisena ja onnistuneena.
Muutoksen aikana koetun epävarmuuden voidaan sanota hälvenneen ajan myötä, sillä yleisesti ottaen muutoksen ja yrityksen kasvun myötä työn tulevaisuus nähdään hyvänä. Tutkimuksen myötä muutosjohtamisen voidaan sanoa onnistuneen melko hyvin, vaikkakin kehitettävää löytyy.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin yrityksen kaikille toimihenkilöille. Tutkimustulosten perusteella muutos on aiheuttanut henkilöstössä paljon epävarmuutta ja hämmennystä, jotka ovat ajan kuluessa muuttuneet positiivisuudeksi ja innostukseksi.
Yrityksen muutosjohtaminen sai kritiikkiä erityisesti viestinnästä. Henkilöstö koki, että kasvotusten viestintää olisi pitänyt olla enemmän, jotta heillä olisi ollut mahdollisuus saada vastauksia mieltä askarruttaviin asioihin. Esimiestoiminta koettiin muilta osin kuitenkin melko hyvänä ja muutos kokonaisuudessaan positiivisena ja onnistuneena.
Muutoksen aikana koetun epävarmuuden voidaan sanota hälvenneen ajan myötä, sillä yleisesti ottaen muutoksen ja yrityksen kasvun myötä työn tulevaisuus nähdään hyvänä. Tutkimuksen myötä muutosjohtamisen voidaan sanoa onnistuneen melko hyvin, vaikkakin kehitettävää löytyy.