Jyväskylän imago kokouskaupunkina kokousjärjestäjän näkökulmasta
Nevalainen, Marjo (2018)
Nevalainen, Marjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512595
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kotimaisten kokousjärjestäjien mielikuvia ja kokemuksia Jyväskylästä kokouskaupunkina. Lisäksi haluttiin tietää, kuinka palvelut ja puitteet voisivat palvella kokousjärjestäjien toiveita ja tarpeita paremmin, sekä kuinka kaupungin houkuttelevuutta kokousjärjestäjien keskuudessa voitaisiin parantaa. Tutkimustulosten avulla pyritään parantamaan business-tapahtumasektoria osana Jyväskylän kaupungin tavoitetta menestyksekkään tapahtumatoiminnan mallin saavuttamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kuuden viikon aineistonkeruun aikana saatiin 85 vastausta.
Tutkittavat toivat esille laajasti Jyväskylän vahvuuksia ja heikkouksia kokous- ja tapahtumakaupunkina. Jyväskylään kokouspaikkakuntana oltiin pääosin tyytyväisiä, sillä 96 % olisi valmis suosittelemaan kaupunkia. Lisäksi lähes jokaisen kokemus oli joko vastannut odotuksia tai jopa ylittänyt ne.
Tuloksista nousi esiin kuusi eri tekijää, jotka vahvimmin yhdistetään Kokouskaupunki Jyväskylään: keskeinen sijainti, toimivat kokouspalvelut, hyvä palvelutarjonta, luonto, kompakti koko ja toimijoiden asiantuntijuus. Jokainen tekijä kuitenkin sisältää myös kehittämistarpeita. Suosittelun, houkuttelevuuden ja asiakastyytyväisyyden voidaan odottaa kasvavan yksilöllisemmän ja yllättävämmän palvelun avulla. Tätä kautta myös Jyväskylän kaupungin asettama tavoite on lähempänä kokoustapahtumien suhteen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kuuden viikon aineistonkeruun aikana saatiin 85 vastausta.
Tutkittavat toivat esille laajasti Jyväskylän vahvuuksia ja heikkouksia kokous- ja tapahtumakaupunkina. Jyväskylään kokouspaikkakuntana oltiin pääosin tyytyväisiä, sillä 96 % olisi valmis suosittelemaan kaupunkia. Lisäksi lähes jokaisen kokemus oli joko vastannut odotuksia tai jopa ylittänyt ne.
Tuloksista nousi esiin kuusi eri tekijää, jotka vahvimmin yhdistetään Kokouskaupunki Jyväskylään: keskeinen sijainti, toimivat kokouspalvelut, hyvä palvelutarjonta, luonto, kompakti koko ja toimijoiden asiantuntijuus. Jokainen tekijä kuitenkin sisältää myös kehittämistarpeita. Suosittelun, houkuttelevuuden ja asiakastyytyväisyyden voidaan odottaa kasvavan yksilöllisemmän ja yllättävämmän palvelun avulla. Tätä kautta myös Jyväskylän kaupungin asettama tavoite on lähempänä kokoustapahtumien suhteen.