Kestävät periaatteet osana yritysviestintää : Case: Herkku-Särki
Rahkonen, Eveliina (2018)
Rahkonen, Eveliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512593
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka toimeksiantajayritys voisi syventää kestävyyttään ja viestiä sidosryhmilleen kestävien periaatteiden mukaisesta toiminnasta. Työn lopullisena tarkoituksena oli laatia toimeksiantajayritykselle kiertotaloustoiminnan kehittämissuunnitelma sekä markkinoinnin suuntaviivat suppean markkinointisuunnitelman muodossa.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, mutta kokonaisvaltaisen työn aikaansaamiseksi työn osatyötavoiksi ja -menetelmiksi valittiin sekä kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä että kvantitatiivinen tutkimus. Näiden tutkimusten perusteella toteutettiin opinnäytetyön kehittämisosiot.
Kvalitatiivisessa tutkimuksessa havainnoitiin toimeksiantajayrityksen työtapoja ja prosesseja sekä haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa. Tämän yrityksen sisäisen tutkimuksen tarkoituksena oli saada arvio yrityksen nykytilasta, koskien kiertotalouden ja kestävän kehityksen periaatteiden noudattamista sekä ulkoista viestintää.
Kvantitatiivisen tutkimuksen osuus koski Pohjois- Keski- ja Etelä-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan alueiden kiertotaloustoimintaa. Tavoitteena oli saada tietoa kiertotalouden merkityksestä Pohjanmaan alueilla. Tutkimuksessa selvitettiin kiertotalouden huomioinnin tasoa, alueellisen kestävän ruokajärjestelmän edistämishalua sekä kestävän kehityksen arvoista viestimisen merkityksellisyyttä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alueella toimivat elintarvikekaupat ja -tukut sekä ruokapalvelut.
Tutkimusten tuloksista ilmeni, että toimeksiantajayrityksen koko toiminta perustuu kiertotaloustoimintaan, sillä tuotteiden pääraaka-aineet hankitaan kalasaaliiden sivuvirroista. Muilta osin yrityksen kiertotaloustoimintaa ja kestävyyttä on mahdollista edistää. Tällä hetkellä kiertotalous oli tulosten mukaan merkittävämpi tekijä elintarvikekaupoille ja -tukuille kuin ruokapalveluille, mutta kiertotalouden merkitys ja sen markkinoinnillinen arvo ovat kasvussa myös ruokapalveluiden osalta. Tuloksia hyödyntämällä toimeksiantajayritykselle laadittiin kiertotalouden kehittämissuunnitelma sekä pienimuotoinen markkinointisuunnitelma yritykseltä yritykselle -kauppaan.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, mutta kokonaisvaltaisen työn aikaansaamiseksi työn osatyötavoiksi ja -menetelmiksi valittiin sekä kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä että kvantitatiivinen tutkimus. Näiden tutkimusten perusteella toteutettiin opinnäytetyön kehittämisosiot.
Kvalitatiivisessa tutkimuksessa havainnoitiin toimeksiantajayrityksen työtapoja ja prosesseja sekä haastateltiin yrityksen toimitusjohtajaa. Tämän yrityksen sisäisen tutkimuksen tarkoituksena oli saada arvio yrityksen nykytilasta, koskien kiertotalouden ja kestävän kehityksen periaatteiden noudattamista sekä ulkoista viestintää.
Kvantitatiivisen tutkimuksen osuus koski Pohjois- Keski- ja Etelä-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan alueiden kiertotaloustoimintaa. Tavoitteena oli saada tietoa kiertotalouden merkityksestä Pohjanmaan alueilla. Tutkimuksessa selvitettiin kiertotalouden huomioinnin tasoa, alueellisen kestävän ruokajärjestelmän edistämishalua sekä kestävän kehityksen arvoista viestimisen merkityksellisyyttä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alueella toimivat elintarvikekaupat ja -tukut sekä ruokapalvelut.
Tutkimusten tuloksista ilmeni, että toimeksiantajayrityksen koko toiminta perustuu kiertotaloustoimintaan, sillä tuotteiden pääraaka-aineet hankitaan kalasaaliiden sivuvirroista. Muilta osin yrityksen kiertotaloustoimintaa ja kestävyyttä on mahdollista edistää. Tällä hetkellä kiertotalous oli tulosten mukaan merkittävämpi tekijä elintarvikekaupoille ja -tukuille kuin ruokapalveluille, mutta kiertotalouden merkitys ja sen markkinoinnillinen arvo ovat kasvussa myös ruokapalveluiden osalta. Tuloksia hyödyntämällä toimeksiantajayritykselle laadittiin kiertotalouden kehittämissuunnitelma sekä pienimuotoinen markkinointisuunnitelma yritykseltä yritykselle -kauppaan.