Tunnettuus- ja imagotutkimus – Case Bo LKV
Katajainen, Tiina (2018)
Katajainen, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512577
Tiivistelmä
Oikeanlainen näkyvyys ja markkinointi ovat elintärkeitä mille tahansa yritykselle. Etenkin kiinteistönvälitysalalla joukosta erottautuminen ja sopiva näkyvyys nousevat suureen arvoon. Jotta yritykset saisivat selville, millaista heidän markkinointinsa ja näkyvyytensä on tavallisen kuluttajan mielestä, tehdään erilaisia markkinointitutkimuksia ja mielipidemittauksia esimerkiksi kyselyin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinoja toimeksiantajan, Bo LKV:n, toiminnan kehittämiseen. Kyseessä oli kvantitatiivinen tutkimus. Tässä tutkimuksessa selvitettiin Bo LKV:n tunnettuutta, kuluttajien mielikuvaa yrityksestä, markkinoinnin näkyvyyttä ja sitä mitä kautta markkinointi tavoittaa kuluttajan parhaiten. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla eri ikäisiä ihmisiä, ja heidän vastaustensa perusteella voitiin arvioida Bo LKV:n tunnettuutta. Opinnäytetyön teoriapuolella käsiteltiin mainetta, mielikuvaa, brändiä, imagoa ja tunnettuutta käsitteinä sekä kiinteistönvälitysalaa yleisesti.
Tutkimuksessa kerätyn datan perusteella saatiin analysoitua, kuinka tunnettu Bo LKV on, ja yleisesti ottaen mitä mieltä kuluttaja on Bo LKV:stä ja sen markkinoinnista. Vastauksia saatiin kerättyä 145 kpl. Tutkimuksessa saatiin selville, että enimmäkseen kuluttajilla on positiivinen mielikuva Bo LKV:stä ja sen markkinoinnista. Osa vastaajista ei tuntenut Bo LKV:tä ennestään, mutta jokaisessa vastauksessa yli puolet vastasi positiivisesti.
Tämän tutkimuksen tuloksia tullaan tulevaisuudessa käyttämään Bo LKV:n markkinoinnin tehostamiseen tarvittavilla osa-alueilla. Lisäksi tämän tutkimuksen pohjalta voidaan teettää lisää tutkimuksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinoja toimeksiantajan, Bo LKV:n, toiminnan kehittämiseen. Kyseessä oli kvantitatiivinen tutkimus. Tässä tutkimuksessa selvitettiin Bo LKV:n tunnettuutta, kuluttajien mielikuvaa yrityksestä, markkinoinnin näkyvyyttä ja sitä mitä kautta markkinointi tavoittaa kuluttajan parhaiten. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla eri ikäisiä ihmisiä, ja heidän vastaustensa perusteella voitiin arvioida Bo LKV:n tunnettuutta. Opinnäytetyön teoriapuolella käsiteltiin mainetta, mielikuvaa, brändiä, imagoa ja tunnettuutta käsitteinä sekä kiinteistönvälitysalaa yleisesti.
Tutkimuksessa kerätyn datan perusteella saatiin analysoitua, kuinka tunnettu Bo LKV on, ja yleisesti ottaen mitä mieltä kuluttaja on Bo LKV:stä ja sen markkinoinnista. Vastauksia saatiin kerättyä 145 kpl. Tutkimuksessa saatiin selville, että enimmäkseen kuluttajilla on positiivinen mielikuva Bo LKV:stä ja sen markkinoinnista. Osa vastaajista ei tuntenut Bo LKV:tä ennestään, mutta jokaisessa vastauksessa yli puolet vastasi positiivisesti.
Tämän tutkimuksen tuloksia tullaan tulevaisuudessa käyttämään Bo LKV:n markkinoinnin tehostamiseen tarvittavilla osa-alueilla. Lisäksi tämän tutkimuksen pohjalta voidaan teettää lisää tutkimuksia.