Anniskeluravintolan markkinoinnin kehittäminen : case Ravintola Palowouti
Elmroos, Linda (2018)
Elmroos, Linda
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512565
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään anniskeluravintolan keinoja kehittää sosiaalisen median käyttöä ja markkinointia konkreettisten esimerkkien kautta. Toimeksiantaja oli Rinki Ravintolat Oy:n alaisuudessa toimiva Ravintola Palowouti, joka sijaitsee Ylöjärvellä.
Tavoitteina oli parantaa ravintolan brändiä, saada sosiaalisessa mediassa lisää tykkääjiä ja seuraajia, ja siten potentiaalisia asiakkaita ja lisää tuloja, kehittää suora mainontaa sisältömarkkinoinnin suuntaan ja yksinkertaisesti saada ravintolalle näkyvyyttä – mieluiten orgaanisena eli ei-maksettuna.
Tässä toimeksiannossa markkinointia kehitettiin pääsääntöisesti sosiaalisen median avulla, mutta myös ylipäänsä viestintä internetissä huomioitiin: kyseessä on kuitenkin kokonaisuus. Sosiaalisen median kanavia olivat Facebook ja Instagram, ja muita keinoja puolestaan sähköpostimarkkinointi, internet-sivut ja niiden hakukoneoptimointi sekä muunlaiset sivustot, jonne voi päivittää yrityksen tietoja: esimerkiksi Google, Fonecta ja kaupungin matkailusivusto.
Anniskeluravintolan tulee huomioida markkinoinnissaan alkoholimainontaa koskeva lainsäädäntö ja sen tuomat rajoitteet. Kuitenkin ravintolalle löydettiin monenlaisia aiheita ja keinoja markkinoida ja brändätä itseään ilman, että alkoholi tai sen anniskelu on pääroolissa.
Kaiken kaikkiaan toimeksianto oli onnistunut: näkyvyys kasvoi huomattavasti paremman ja monipuolisemman sisällön myötä. Ravintola Palowoudin tuottama sisältö on nyt ammattimaisempaa, ja yrityksen sosiaalisen median kanavat ovat jatkuvia markkinointi- ja viestintäkanavia. Erityisesti sosiaalinen media on tärkeässä roolissa asiakkaiden aktivoimiseen.
Tavoitteina oli parantaa ravintolan brändiä, saada sosiaalisessa mediassa lisää tykkääjiä ja seuraajia, ja siten potentiaalisia asiakkaita ja lisää tuloja, kehittää suora mainontaa sisältömarkkinoinnin suuntaan ja yksinkertaisesti saada ravintolalle näkyvyyttä – mieluiten orgaanisena eli ei-maksettuna.
Tässä toimeksiannossa markkinointia kehitettiin pääsääntöisesti sosiaalisen median avulla, mutta myös ylipäänsä viestintä internetissä huomioitiin: kyseessä on kuitenkin kokonaisuus. Sosiaalisen median kanavia olivat Facebook ja Instagram, ja muita keinoja puolestaan sähköpostimarkkinointi, internet-sivut ja niiden hakukoneoptimointi sekä muunlaiset sivustot, jonne voi päivittää yrityksen tietoja: esimerkiksi Google, Fonecta ja kaupungin matkailusivusto.
Anniskeluravintolan tulee huomioida markkinoinnissaan alkoholimainontaa koskeva lainsäädäntö ja sen tuomat rajoitteet. Kuitenkin ravintolalle löydettiin monenlaisia aiheita ja keinoja markkinoida ja brändätä itseään ilman, että alkoholi tai sen anniskelu on pääroolissa.
Kaiken kaikkiaan toimeksianto oli onnistunut: näkyvyys kasvoi huomattavasti paremman ja monipuolisemman sisällön myötä. Ravintola Palowoudin tuottama sisältö on nyt ammattimaisempaa, ja yrityksen sosiaalisen median kanavat ovat jatkuvia markkinointi- ja viestintäkanavia. Erityisesti sosiaalinen media on tärkeässä roolissa asiakkaiden aktivoimiseen.