Hur påverkas Generation Y köpbeslut av Influencer Marketing på Instagram
Pratsch, Jenny (2018)
Pratsch, Jenny
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512555
Tiivistelmä
Tack vare digitaliseringen har användingen av sociala medier ökat under de senaste åren. Som konsumenter är vi konstant omringade av information i form av bilder eller videor. Företag har börjat använda Instagram som en marknadsföringskanal. De väl-jer ut personer med mycket synlighet och många följare. Dessa personer kallas in-fluencers. Influencers uppgift är att skapa medvetenhet kring produkter eller tjänster. Hälsa och välmående influencers syns mer på Instagram nu än förr. Personerna laddar ner bilder och videor på produkter de använder i sin vardag. Den information som konsumenterna mottar påverkar dem på en medveten men även på en omedveten nivå. Denna studie berör frågan i vilken mån influencers påverkar konsumenters köp-beslut bland produkter inom hälsa och välmående samt motion. Orsaken till använd-ningen av applikationen kan vara flera. Denna studie berör även frågan huruvida In-stagram används som en informationskälla inom hälsoprodukter samt motion. Denna studie omfattar kvinnor i en ålder av 23-25 år och som ligger inom ramarna för att höra till generation Y. Informationen har samlats in med hjälp av en semistrukturerad gruppintervju. De åtta respondenterna delades in i tre olika grupper. Syftet med gruppintervjuerna var snarare att skapa en diskussion än att salma in personliga svar. En intervjuguide på 17 frågor har gjorts upp för att få svar på alla frågor och ge en viss struktur. Intervjuguiden delas in i tre delar där den första behandlar användingen av Instagram, den andra Instagram som en informationskälla samt den tredje in-fluencers påverkan på konsumenters köpbeslut. Resultaten från intervjuerna som ut-gör empirin för denna forskning är följande. Konsumenter använder sällan Instagram som en informationskälla för hälsoprodukter och motion. Influencers har en betydel-sefull inverkan på konsumenternas medvetande om produkterna. Influencers hade även sällan en direkt påverkan på konsumenternas köpbeslut.