Ruoan verkkokaupan kehittäminen : Case: Yritys X
Kainulainen, Jenna (2018)
Kainulainen, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512539
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ruoan verkkokauppatoiminnan kehittäminen kohdeyrityksessä. Työn tarkoituksena on kartoittaa kohdeyrityksessä ruoan verkkokaupan toiminnan nykytila ja sen kautta löytää toiminnalle kehitysehdotuksia.
Työn ensimmäisessä teoreettisessa osuudessa luodaan lyhyt yleiskatsaus niin maailmanlaajuiseen kuin kotimaiseen ruoan verkkokauppaan. Yleiskatsaus pitää sisällään myös ruoan verkkokaupan kasvuennusteen sekä alan uusimmat kotimaiset innovaatiot. Tässä osuudessa vertaillaan myös Lahden alueella toimivia ruoan verkkokauppoja sekä toteutetaan ostoskorivertailu. Teoriaosuuden toinen pääluku käsittelee ruoan verkkokaupan sisälogistiikkaa ja siinä ilmeneviä erityispiirteitä, kuten elintarvikkeiden säilytyslämpötiloja.
Työn empiirisessä eli tutkimusosuudessa kartoitettiin kvalitatiivisella tapaustutkimuksella kohdeyrityksen ruoan verkkokaupan nykytilanne. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus toteutettiin pääosin huhti- toukokuussa 2018 haastatteluin sekä havainnoiden. Strukturoimattomilla haastatteluilla pyrittiin saamaan aikaiseksi mahdollisimman avointa keskustelua aiheesta samalla tutkijan havainnoidessa ympäristöään. Osallistuva havainnointi ruoan verkkokauppaan ja sen sisälogistiikkaan aloitettiin jo keväällä 2016 tutkijan oman työn kautta.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen ruoan verkkokaupan sisälogistiikan pääpiirteet ovat kunnossa, mutta kehitettävää havaittiin tilausten käsittelyssä sekä keräilytehokkuuden optimoinnissa. Ruoan verkkokaupan asiakkaiden tyytyväisyyden takaamiseksi kohdeyrityksen tulisi panostaa jälkimarkkinointiin, jota ei tällä hetkellä ole lainkaan.
Työn ensimmäisessä teoreettisessa osuudessa luodaan lyhyt yleiskatsaus niin maailmanlaajuiseen kuin kotimaiseen ruoan verkkokauppaan. Yleiskatsaus pitää sisällään myös ruoan verkkokaupan kasvuennusteen sekä alan uusimmat kotimaiset innovaatiot. Tässä osuudessa vertaillaan myös Lahden alueella toimivia ruoan verkkokauppoja sekä toteutetaan ostoskorivertailu. Teoriaosuuden toinen pääluku käsittelee ruoan verkkokaupan sisälogistiikkaa ja siinä ilmeneviä erityispiirteitä, kuten elintarvikkeiden säilytyslämpötiloja.
Työn empiirisessä eli tutkimusosuudessa kartoitettiin kvalitatiivisella tapaustutkimuksella kohdeyrityksen ruoan verkkokaupan nykytilanne. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus toteutettiin pääosin huhti- toukokuussa 2018 haastatteluin sekä havainnoiden. Strukturoimattomilla haastatteluilla pyrittiin saamaan aikaiseksi mahdollisimman avointa keskustelua aiheesta samalla tutkijan havainnoidessa ympäristöään. Osallistuva havainnointi ruoan verkkokauppaan ja sen sisälogistiikkaan aloitettiin jo keväällä 2016 tutkijan oman työn kautta.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen ruoan verkkokaupan sisälogistiikan pääpiirteet ovat kunnossa, mutta kehitettävää havaittiin tilausten käsittelyssä sekä keräilytehokkuuden optimoinnissa. Ruoan verkkokaupan asiakkaiden tyytyväisyyden takaamiseksi kohdeyrityksen tulisi panostaa jälkimarkkinointiin, jota ei tällä hetkellä ole lainkaan.