Aikuiset soittamaan! : aikuisten soitonopiskelun tukeminen barokkiperspektiivistä
Listo-Tervaportti, Pilvi (2018)
Listo-Tervaportti, Pilvi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512519
Tiivistelmä
Suomalainen musiikkiopisto on monella tavalla omanlaisensa menestystarina. 1960-luvulla alkanut nuorten sukupolvien systemaattinen musiikillinen sivistäminen on nykyaikana kulkemassa kohti muutoksia kuten niin moni muukin asia hyvinvointi-Suomessamme.
Muutosta entiseen on paitsi opintosuunnitelmien uudistaminen, myös vanhempien hyvän musiikkikoulutuksen saaneiden ikäluokkien jääminen aktiivisiksi harrastajiksi. Aikuisväestössä ja kasvavassa eläkeläisjoukossa on paljon niitä, jotka lapsina ja nuorina harrastivat musiikkia tavoitteellisesti. Mitä heidän harrastuksensa tukemiseksi voitaisiin tehdä?
Opinnäytetyössäni pyrin osoittamaan esimerkein työikäisen ja sitä vanhemman väestön tavoitteellisen musiikinharrastamisen mielekkyyden. Musiikkiopistot voisivat omalta osaltaan olla mukana mahdollistamassa ei pelkästään lasten ja nuorten vaan myös vanhempienkin tavoitteellista musiikin harrastamista. Musiikkiopiston etu on sen tarjoaman opiskelupaletin laajuus ja kattavuus, johon olennaisena osana kuuluu yhteissoitto.
Myös muut toimijat kuin musiikkioppilaitokset mahdollistavat jo nykyisin vanhempien ikäluokkien aktiivista harrastamista musiikin parissa. Työssäni kuvaa erityisesti barokkimusiikin harrastamisesta aikuisikäluokissa. Barokkimusiikin etu harrastajille on sen rakenteellinen selkeys ja mukaansatempaavuus.
Muutosta entiseen on paitsi opintosuunnitelmien uudistaminen, myös vanhempien hyvän musiikkikoulutuksen saaneiden ikäluokkien jääminen aktiivisiksi harrastajiksi. Aikuisväestössä ja kasvavassa eläkeläisjoukossa on paljon niitä, jotka lapsina ja nuorina harrastivat musiikkia tavoitteellisesti. Mitä heidän harrastuksensa tukemiseksi voitaisiin tehdä?
Opinnäytetyössäni pyrin osoittamaan esimerkein työikäisen ja sitä vanhemman väestön tavoitteellisen musiikinharrastamisen mielekkyyden. Musiikkiopistot voisivat omalta osaltaan olla mukana mahdollistamassa ei pelkästään lasten ja nuorten vaan myös vanhempienkin tavoitteellista musiikin harrastamista. Musiikkiopiston etu on sen tarjoaman opiskelupaletin laajuus ja kattavuus, johon olennaisena osana kuuluu yhteissoitto.
Myös muut toimijat kuin musiikkioppilaitokset mahdollistavat jo nykyisin vanhempien ikäluokkien aktiivista harrastamista musiikin parissa. Työssäni kuvaa erityisesti barokkimusiikin harrastamisesta aikuisikäluokissa. Barokkimusiikin etu harrastajille on sen rakenteellinen selkeys ja mukaansatempaavuus.