Liiketoimintastrategian laatiminen mikroyritykselle : Case Pressan Katit lastenkonsertti
Backman, Jani (2018)
Backman, Jani
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412471
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen eli laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa Pressan Katit lastenkonsertti -yritykselle työkaluja yritystoiminnan kehittämiselle kohti visiota, joka on jatkuvuuden varmistuminen. Tavoitteenani oli luoda differointia eli yksilöllistymistä painottava strategia, jonka avulla Pressan Katit lastenkonsertti voisi kehittää toimintaansa syvän asiakaslähtöisyyden kautta kilpailukykyisemmäksi. Tulevana tuotantotalouden insinöörinä hyödynnän tutkimustuloksia ammatillisen osaamiseni kehittymisessä kohti asiantuntijuutta. Oppimistavoitteenani oli saada valmiuksia yrittäjyyteen, oppia luomaan liiketoimintastrategia mikroyritykselle, oppia asiakaspalvelulähtöisen yrityksen strategisesta toiminnasta sekä oppia tekemään kvalitatiivinen eli laadullinen projekti.
Tutkimusmenetelmä tutkimuksessa oli kvalitatiivinen. Tietoperustassa on tuotu esille teoriaa mikroyrittäjyydestä, ohjelmapalveluiden toimialasta, strategiasta, strategiaprosessista, asiakaslähtöisyydestä, arvoketjusta sekä asiakaspalvelulähtöisestä toimintatavasta strategian lähtökohtana. Lisäksi tietoperustassa on esitetty myös strategiaprosessille olennaisia työkaluja. Tietoperusta auttaa ymmärtämään projektini sisältöä. Opinnäytetyön yhteistyökumppani ja tilaaja, Pressan Katit lastenkonsertti, on asiakaspalvelulähtöistä toimintatapaa hairjoittava, ohjelmapalveluiden tuotantoon keskittynyt mikro-kokoluokan yritys Muhokselta.
Tutkimus alkoi Pressan Katit lastenkonsertti -yrityksen lähtötilanteen perusteellisella kartoittamisella, jossa lähestymistapana toimi tiedonkeruu, tutkimukset sekä analyysit toimialasta, yrityksestä sekä näiden suhteesta toisiinsa. Tiedonkeruun ja analyysien jälkeen määriteltiin yritykselle liiketoimintastrategia. Määrittämisen lisäksi yritykselle suunniteltiin strategian prosesseja tukevat projektit, strategian toteuttaminen sekä seurannan mittarit. Strategian laatiminen Pressan Katit lastenkonsertti -yritykselle on sisällytetty strategiaprosessin teoriaan kappaleeseen ”liiketoimintastrategian laatiminen”, jossa se on käyty vaihe vaiheelta läpi.
Tutkimusmenetelmä tutkimuksessa oli kvalitatiivinen. Tietoperustassa on tuotu esille teoriaa mikroyrittäjyydestä, ohjelmapalveluiden toimialasta, strategiasta, strategiaprosessista, asiakaslähtöisyydestä, arvoketjusta sekä asiakaspalvelulähtöisestä toimintatavasta strategian lähtökohtana. Lisäksi tietoperustassa on esitetty myös strategiaprosessille olennaisia työkaluja. Tietoperusta auttaa ymmärtämään projektini sisältöä. Opinnäytetyön yhteistyökumppani ja tilaaja, Pressan Katit lastenkonsertti, on asiakaspalvelulähtöistä toimintatapaa hairjoittava, ohjelmapalveluiden tuotantoon keskittynyt mikro-kokoluokan yritys Muhokselta.
Tutkimus alkoi Pressan Katit lastenkonsertti -yrityksen lähtötilanteen perusteellisella kartoittamisella, jossa lähestymistapana toimi tiedonkeruu, tutkimukset sekä analyysit toimialasta, yrityksestä sekä näiden suhteesta toisiinsa. Tiedonkeruun ja analyysien jälkeen määriteltiin yritykselle liiketoimintastrategia. Määrittämisen lisäksi yritykselle suunniteltiin strategian prosesseja tukevat projektit, strategian toteuttaminen sekä seurannan mittarit. Strategian laatiminen Pressan Katit lastenkonsertti -yritykselle on sisällytetty strategiaprosessin teoriaan kappaleeseen ”liiketoimintastrategian laatiminen”, jossa se on käyty vaihe vaiheelta läpi.