Independent artists in the music industry : What drives them and how they market themselves
Ketonen, Tiia (2018)
Ketonen, Tiia
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on ”indie-artistit musiikkialalla – mikä motivoi heitä ja kuinka markkinoivat itseään”. Työn päämääränä on selvittää mikä motivoi tämänkaltaisia artisteja työskentelemään itsenäisesti, missä kanavissa he markkinoivat itseään ja miten he käyttävät näitä kanavia. Teoriaosuus koostuu musiikkialan historiasta aina digitalisaatioon asti. Osuudessa keskustellaan myös alan eri aiheista, kuten piratismista, levy-yhtiöistä sekä markkinoinnista, pohjautuen moneen internetartikkeliin sekä alan akateemisiin artikkeleihin. Kolmea eri indie-artistia haastateltiin, jotta saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Haastattelut tehtiin joko kasvokkain tai sähköpostin välityksellä. Haastatteluun kuului yhteensä 16 kysymystä ja haastatteluiden jälkeen niistä saatu data käännettiin opinnäytetyön kielelle ja tiivistettiin. Haastattelun lisäksi tutkittiin myös näiden artistien sosiaalisen media kanavia sekä suoratoistokanavia ja kuinka he käyttävät niitä. Haastattelun ja kanavien tutkimisen jälkeen oli selvää, että isoin motivaattori jokaiselle kolmelle artistille on, että heillä on täysi kontrolli siihen millaista musiikkia he haluavat tehdä ja millainen heidän imagonsa on. Kaikki artistit ovat myös avoimia tekemään yhteistyötä levy-yhtiön kanssa, kunhan he löytävät oikeanlaisen tiimin kenen kanssa työskennellä. Tiimin tulee ymmärtää heidän visiotaan. Itsenäisen työskentelyn negatiivisina puolina mainittiin markkinoinnin, levytyksen ja kiertueiden kustannukset. Suurimman toimeentulonsa nämä artistit tekevät heidän esiintymistilaisuuksissaan. Sosiaalisista medioista puhuttaessa oli selvää, että kaikki haastateltavat artistit käyttävät niitä hyödykseen ollessaan yhteydessä faneihinsa. He käyttävät sosiaalista mediaa myös markkinoidakseen omaa musiikkiaan, luodakseen kontakteja ja sopiakseen tulevista esiintymisistä. Tärkeimmiksi medioikseen he mainitsivat Facebookin, Instagramin ja Youtuben. Haastattelut päättyivät kysymykseen ”mikä on mielestäsi indie-artistin tärkein piirre menestymisen kannalta?”, johon artistit vastasivat niiden olevan persoonallisuus, hyvät verkostoitumiskyvyt, lauluntekotaidot, kontaktit ja ”se oma juttu”. Haastattelujen jälkeen oli selvää, että haastatellut artistit ovat tyytyväisiä nykytilanteeseensa työskennellessään itsenäisesti. Kukaan heistä ei varta vasten työskentele päätyäkseen levy-yhtiön listoille. Tehty tutkimus vastasi selkeästi molempiin esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen syventämisen kannalta olisi hyvä tutkia myös työssä mainittuja artisteja, jotka ovat levy-yhtiössä. Tämänlainen tutkimus antaisi tarkemman kuvan siitä mitä eroavaisuuksia näiden artistien työskentelytavoissa on, jos vertaillaan itsenäisesti toimiviin artisteihin. Tutkimus voisi antaa vastauksen myös siihen, ovatko levy-yhtiöt enää nykypäivänä tarpeellisia.