Sosiaalisen median viestinnän kehittäminen benchmarkingin avulla : case Suomen Tennisliitto ry
Häkkilä, Taiga (2018)
Häkkilä, Taiga
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412466
Tiivistelmä
Opinnäytetyö määrittää, miten Suomen Tennisliiton kannattaa kehittää sosiaalisen median viestintäänsä. Opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalisen median kanavien sisältöjä tennisliittojen näkökulmasta. Tutkittavat kanavat ovat Facebook, Instagram, Twitter ja pienessä roolissa myös YouTube. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Suomen Tennisliitto ry:lle, joka on suomalaisen tenniksen kattojärjestö.
Suomen Tennisliitossa aloitti maaliskuussa 2018 viestintäpäällikkö. Vuodet 2015-2017 liiton koko viestintä oli ulkoistettu. Opinnäytetyö on toteutettu viestintäpäällikön avuksi sosiaalisen median viestintäsuunnitelman laatimiseen. Työ koostuu teoriaa käsittelevästä osasta ja benchmarking-tutkimusmenetelmällä toimeksiantajalle toteutetusta analyysista, jossa Suomen Tennisliiton sosiaalisen median viestintään etsitään kehitysmahdollisuuksia kansainvälisten tennisliittojen toiminnasta sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä pyritään löytämään tapoja, joista Suomen Tennisliitto voisi ottaa mallia toimintaansa.
Päätutkimuskysymys on se, millaisia uusia tapoja Suomen Tennisliiton kannattaisi sosiaalisen median viestinnässään käyttää. Tärkeimmät tutkimustulokset liittyvät erityisesti vuorovaikutuksen hyödyntämiseen seuraajien ja pelaajien kanssa, säännöllisyyteen ja laadukkuuteen panostamiseen sekä tavoitteiden ja kohderyhmien tarkentamiseen.
Opinnäytetyössä myös selviää, että videot ovat suuressa osassa kansainvälisten tennisliittojen sosiaalisen median viestintää ja myös Suomen Tennisliiton kannattaa hyödyntää videoita niihin liittyvien kehitysideoiden kautta.
Opinnäytetyössä on käytetty aineistona artikkeleita vuoden 2018 sosiaalisen median trendeistä, sillä myös ne on haluttu ottaa kehitysehdotuksia luodessa huomioon. Lisäksi aineistona on käytetty kirjallisuutta viestintään, sosiaaliseen mediaan ja tutkimusmenetelmään liittyen.
Suomen Tennisliitossa aloitti maaliskuussa 2018 viestintäpäällikkö. Vuodet 2015-2017 liiton koko viestintä oli ulkoistettu. Opinnäytetyö on toteutettu viestintäpäällikön avuksi sosiaalisen median viestintäsuunnitelman laatimiseen. Työ koostuu teoriaa käsittelevästä osasta ja benchmarking-tutkimusmenetelmällä toimeksiantajalle toteutetusta analyysista, jossa Suomen Tennisliiton sosiaalisen median viestintään etsitään kehitysmahdollisuuksia kansainvälisten tennisliittojen toiminnasta sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä pyritään löytämään tapoja, joista Suomen Tennisliitto voisi ottaa mallia toimintaansa.
Päätutkimuskysymys on se, millaisia uusia tapoja Suomen Tennisliiton kannattaisi sosiaalisen median viestinnässään käyttää. Tärkeimmät tutkimustulokset liittyvät erityisesti vuorovaikutuksen hyödyntämiseen seuraajien ja pelaajien kanssa, säännöllisyyteen ja laadukkuuteen panostamiseen sekä tavoitteiden ja kohderyhmien tarkentamiseen.
Opinnäytetyössä myös selviää, että videot ovat suuressa osassa kansainvälisten tennisliittojen sosiaalisen median viestintää ja myös Suomen Tennisliiton kannattaa hyödyntää videoita niihin liittyvien kehitysideoiden kautta.
Opinnäytetyössä on käytetty aineistona artikkeleita vuoden 2018 sosiaalisen median trendeistä, sillä myös ne on haluttu ottaa kehitysehdotuksia luodessa huomioon. Lisäksi aineistona on käytetty kirjallisuutta viestintään, sosiaaliseen mediaan ja tutkimusmenetelmään liittyen.