Plånboken blir digital : En kvantitativ studie om hur konsumenterna förhåller sig till betalningsmetodernas digitalisering
Mattsson, Philip (2018)
Mattsson, Philip
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412437
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att undersöka hur konsumenter förhåller sig till de digitaliserade betalningsmetoderna. Finansiella innovationer så som Fintech, Blockchain och Artificiell Intelligens är fenomen som vuxit fram med en enormt snabb fart. Dessa fenomen utmanar de redan starka aktörerna på marknaden och erbjuder konsumenterna allt effektivare och billigare lösningar. Även användning av och uppkoppling till Internet har ökat under de senaste åren. Digitaliseringen har även satt sina spår i betalningsindustrin, vilket betyder att den traditionella plånboken har blivit digital. Mobiltelefonen har utvecklats mycket från att vara stor och tung till en mycket smal och lätt enhet där mycket avancerad teknik är inbyggd. Mobiltelefonen har blivit en viktig del av vår vardag där vi i princip kan ha och göra allt vi bara kan tänka oss. Mobiltelefonen har även blivit en mycket användarvänlig enhet som passar perfekt i konsumentens hand. Dock ligger Finland som land efter i utvecklingen inom detta område, vilket betyder att här finns gott om utrymme för förbättring. Examensarbetets empiriska del består av en kvantitativ webbenkätundersökning. Målgruppen för undersökningen är konsumenter från Finlands befolkning i åldrarna 18 till 30. Konsumenter under 18 år, alltså icke myndiga uteslöts för att undvika att ta juridisk ställning till eventuella konsekvenser. Enkäten distribuerades via LinkedIn och per mail, enkäten fick 103 insamlade svar. Utifrån enkätundersökningen kan vi dra slutsatsen att konsumenter förhåller sig på ett mycket positivt sätt till dessa fenomen och de är även öppna för ny teknologi. The purpose of the thesis is to investigate how consumers relate to the digitized payment methods. Financial innovations such as Fintech, Blockchain and Artificial Intelligence are phenomena’s that have emerged at a fast pace. These phenomena’s challenge the already strong players in the market and offer consumers more efficient and cheaper solutions. Being connected as well as using the Internet has also increased in recent years. Digitalization has also put its mark in the payment industry, which means that the traditional wallet has become digital. The mobile phone has developed very much from being big and heavy to a very slim and easy device where highly advanced technology is built in. The mobile phone has become an important part of our everyday life, where we can basically have and do everything we can only imagine. The mobile phone has also become a very user friendly device that fits perfectly in the consumer's hand. However, Finland is a country in the development of this area, which means that there is plenty of room for improvement. The empirical part of the thesis consists of a quantitative web survey. The target group for the survey is consumers from the Finnish population aged 18 to 30. Consumers under the age of 18, non authoritative, were excluded because of not taking legal position into possible consequences. The survey was distributed via LinkedIn and by mail, the survey received 103 answers. Based on the survey, we can conclude that consumers relate very positively to these phenomena’s and they are also open to new technology.