Web-analytiikan seurantatutkimus ja konversio-optimointi : case Turun AMK:n Työelämäpalvelut
Koivisto, Matti (2018)
Koivisto, Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412430
Tiivistelmä
Web-analytiikka, eli verkkosivujen kävijätietojen analysointi, on kasvava trendi viestintäalalla. Datalähtöisyys tulee vähitellen osaksi kaikkien viestijöiden työkalupakkia. Tietoyhteiskunnan mahdollistaessa liki kaiken mittaamisen myös viestinnän tehokkuutta on alettu mittaamaan. Jotta mitatusta datasta saadaan kaikki irti, viestintää täytyy suunnitella ja toteuttaa kerätyn tiedon perusteella.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Turun ammattikorkeakoulun viestintäpalveluille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Turun AMK:n Työelämäpalveluiden koulutusten kiinnostavuutta voidaan parantaa analytiikkatietoon pohjautuvan konversio-optimoinnin avulla. Lisäksi luotiin yleiskatsaus Turun ammattikorkeakoulun lähtökohtiin web-analytiikan osalta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään web-analytiikan käsitteistöä ja hyödyntämismahdollisuuksia sekä konversio-optimoinnin toteuttamista. Työn keskeinen sisältö on kaksiosaisen seurantatutkimuksen toteuttaminen toimintatutkimuksena Turun ammattikorkeakoulun Google Analytics -dataa hyödyntäen. Seurannan jälkeen toteutetaan konversio-optimointia: toimenpiteitä, joilla seurannan tuloksia pyritään parantamaan. Työn lopuksi seurantatutkimuksen tulokset analysoidaan.
Seurantatutkimus osoitti, että tavoitteellisella analytiikan tarkkailulla ja konversio-optimoinnilla voidaan saada aikaan näkyvä muutos. Seurattujen koulutusten osalta sivulatausten määrä kasvoi yhteensä lähes puolella ja uniikkien kävijöiden määrä yli kolmanneksella.
Silti seurantatutkimuksesta nähdään, että yleiset koulutustrendit määrittävät verkkosivukiinnostuksen isot linjat. Terveysalan koulutukset keräsivät valtaosan sivustoliikenteestä. Konversio-optimointi on hyvä työkalu pienten muutosten hiomiseen, mutta todellinen muutos lähtee suppiloajattelun jalostamisesta viestinnän pohjaksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Turun ammattikorkeakoulun viestintäpalveluille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Turun AMK:n Työelämäpalveluiden koulutusten kiinnostavuutta voidaan parantaa analytiikkatietoon pohjautuvan konversio-optimoinnin avulla. Lisäksi luotiin yleiskatsaus Turun ammattikorkeakoulun lähtökohtiin web-analytiikan osalta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään web-analytiikan käsitteistöä ja hyödyntämismahdollisuuksia sekä konversio-optimoinnin toteuttamista. Työn keskeinen sisältö on kaksiosaisen seurantatutkimuksen toteuttaminen toimintatutkimuksena Turun ammattikorkeakoulun Google Analytics -dataa hyödyntäen. Seurannan jälkeen toteutetaan konversio-optimointia: toimenpiteitä, joilla seurannan tuloksia pyritään parantamaan. Työn lopuksi seurantatutkimuksen tulokset analysoidaan.
Seurantatutkimus osoitti, että tavoitteellisella analytiikan tarkkailulla ja konversio-optimoinnilla voidaan saada aikaan näkyvä muutos. Seurattujen koulutusten osalta sivulatausten määrä kasvoi yhteensä lähes puolella ja uniikkien kävijöiden määrä yli kolmanneksella.
Silti seurantatutkimuksesta nähdään, että yleiset koulutustrendit määrittävät verkkosivukiinnostuksen isot linjat. Terveysalan koulutukset keräsivät valtaosan sivustoliikenteestä. Konversio-optimointi on hyvä työkalu pienten muutosten hiomiseen, mutta todellinen muutos lähtee suppiloajattelun jalostamisesta viestinnän pohjaksi.