Myynninedistäminen ruokalistan muuttuessa, case: Trattoria Casa
Kirsi, Inka (2018)
Kirsi, Inka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412360
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää toimeksiantajan hiljaisten aikojen myyntiä sekä markkinoida uutta ruokalistaa, joka vaihtui 7.2.2018. Toimeksiantaja on Lappeenrannassa kauppakeskus IsoKristiinassa toimiva italialaistyylinen ravintola Trattoria Casa. Ravintola kuuluu S-ryhmään ja saman konseptin ravintoloita on neljässä muussa kaupungissa. Trattoria Casa palvelee osana Original Sokos Hotel Lappeen ravintolamaailmaa. Ravintolassa on huomattu arkisin klo 14 - 17 sekä viikonloppuisin alkuiltoina asiakasmäärien vähenneen, jolloin myynti pienenee.
Projektissa käytettiin myynninedistämisen keinoja, jotka tähtäsivät lyhyen aikavälin myynnin lisäämiseen. Keinoina olivat markkinointi sosiaalisessa mediassa, Facebook-arvonta, maistatukset ravintolan ulkopuolella sekä hetkittäiset hinnanalennukset ja pakettitarjoukset. Käytännön toimenpiteet toteutettiin 31.1.-11.3.2018, jonka jälkeen tuloksia tulkittiin sosiaalisen median ja yrityksen kassajärjestelmän kautta.
Sosiaalisen median markkinointi toimi tässä kontekstissa hyvin, yrityksen julkaisut tavoittivat enemmän ihmisiä kuin aiemmin, ja seuraajien määrä lisääntyi. Maistatukset saivat hyvää palautetta ja vaikuttivat osittain myyntiin jo seuraavan viikon aikana. Maistatusten tarkoituksena oli kuitenkin tutustuttaa ihmiset uuteen ruokalistaan, joten toimenpide vaatisi pidempää seuranta-aikaa, jotta todelliset tulokset näkyisivät.
Kaikki toimenpiteet eivät aikaansaaneet haluttua tulosta, mutta projektista oli kuitenkin hyötyä. Toimeksiantaja on nyt tietoinen toimivista myynninedistämisen toimenpiteistä, etenkin ruokalistan muuttuessa. Jatkossa samankaltaiset toimenpiteet voidaan sisällyttää markkinointistrategiaan parempien tulosten aikaansaamiseksi ja brändin vahvistamiseksi. Tämän projektin pohjalta voidaan tehdä opinnäytetöitä myös jatkossa. Toimivia aiheita voisivat olla muun muassa toimivan markkinointistrategian luominen, myynninedistämisen toimenpiteiden vaikutus
ten pidempiaikainen analysointi ja seuranta sekä myynninedistämisen jalkauttaminen henkilökunnalle.
Projektissa käytettiin myynninedistämisen keinoja, jotka tähtäsivät lyhyen aikavälin myynnin lisäämiseen. Keinoina olivat markkinointi sosiaalisessa mediassa, Facebook-arvonta, maistatukset ravintolan ulkopuolella sekä hetkittäiset hinnanalennukset ja pakettitarjoukset. Käytännön toimenpiteet toteutettiin 31.1.-11.3.2018, jonka jälkeen tuloksia tulkittiin sosiaalisen median ja yrityksen kassajärjestelmän kautta.
Sosiaalisen median markkinointi toimi tässä kontekstissa hyvin, yrityksen julkaisut tavoittivat enemmän ihmisiä kuin aiemmin, ja seuraajien määrä lisääntyi. Maistatukset saivat hyvää palautetta ja vaikuttivat osittain myyntiin jo seuraavan viikon aikana. Maistatusten tarkoituksena oli kuitenkin tutustuttaa ihmiset uuteen ruokalistaan, joten toimenpide vaatisi pidempää seuranta-aikaa, jotta todelliset tulokset näkyisivät.
Kaikki toimenpiteet eivät aikaansaaneet haluttua tulosta, mutta projektista oli kuitenkin hyötyä. Toimeksiantaja on nyt tietoinen toimivista myynninedistämisen toimenpiteistä, etenkin ruokalistan muuttuessa. Jatkossa samankaltaiset toimenpiteet voidaan sisällyttää markkinointistrategiaan parempien tulosten aikaansaamiseksi ja brändin vahvistamiseksi. Tämän projektin pohjalta voidaan tehdä opinnäytetöitä myös jatkossa. Toimivia aiheita voisivat olla muun muassa toimivan markkinointistrategian luominen, myynninedistämisen toimenpiteiden vaikutus
ten pidempiaikainen analysointi ja seuranta sekä myynninedistämisen jalkauttaminen henkilökunnalle.