Sosiaalisen median kehittämissuunnitelma digitaaliselle markkinointitoimistolle
Maaninka, Essi (2018)
Maaninka, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää digitaalisen markkinointitoimiston sosiaalisen median kanavia niin, että yritys saa lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, yrityksen positiivinen brändi- ja työnantajamielikuva vahvistuu ja yrityksen uudistunut ilme tulee asiakkaille tutuksi. Työn tavoitteena oli tehdä sosiaalisen median kehittämissuunnitelma markkinointitoimisto Valve Group Oy:lle, jotta käytössä olevat sosiaalisen median kanavat saadaan aktivoitua, sitoutuneiden seuraajien määrää kasvatettua ja liikennettä ohjattua edelleen yrityksen verkkosivuille. Tavoitteena oli myös tutkia, miten sosiaalisen median kanavia pystytään kehittämään, jotta yrityksen brändiuudistuksen myötä uusittu ilme tavoittaisi mahdollisimman monet asiakkaat ja mielikuva koko brändistä selkeytyisi.
Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään vain niitä sosiaalisen median kanavia, jotka yrityksellä ovat parhaillaan käytössä. Digitaaliselle B2B-markkinointitoimistolle sosiaalisen median kanavien laadulla ja näkyvyydellä on ensisijaisen tärkeä merkitys, sillä nykyaikaiset yritysasiakkaat odottavat usein yritykseltä saatavan markkinoinnin sisältävän myös sosiaalisen median kanavien markkinointisuunnitelmat.
Kehittämissuunnitelma ajoittuu vuoden 2017 syksyn ja 2018 kevään ajalle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja benchmarkingia. Haastattelut toteutettiin yrityksen johdolle sekä markkinointitiimille. Samalla tarkkailtiin muiden samankaltaisten yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa ja tehtiin yritykselle nykytilakartoitus sekä kilpailijakartoitus.
Haastatteluiden pohjalta saadut tutkimustulokset osoittivat, että brändiuudistuksen myötä yritys haluaa viestiä sosiaalisessa mediassa yhteneväisempää linjaa yrityksen eri osien kanssa, luoda hyvää työnantajamielikuvaa sekä kertoa yrityksen osaamisesta ja ammattitaidosta, jotta potentiaaliset asiakkaat kiinnostuisivat yrityksestä ja päätyisivät etsimään siitä lisää tietoa. Benchmarkingin kautta saatiin hyviä vinkkejä yrityksen sosiaalisen median toiminnan kehittämiseen ja julkaisukalenterin sekä sosiaalisen median strategian luomiseen.
Kehittämistoimenpiteet, joita sosiaalisen median osalta ehdittiin opinnäytetyön valmistumista ennen toteuttaa, olivat onnistuneita. Julkaisukalenterin avulla sosiaalisen median päivityksiä julkaistiin aktiivisemmin ja säännöllisemmin, ja uusia sitoutuneita seuraajia tuli keskimäärin enemmän edellisiin kuukausiin nähden. Kehittämisehdotuksiksi annettiin sosiaalisen median trendien seuranta, säännöllisen julkaisurytmin ylläpitäminen sekä uusien kanavien ja menetelmien käyttöön ottaminen.
Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään vain niitä sosiaalisen median kanavia, jotka yrityksellä ovat parhaillaan käytössä. Digitaaliselle B2B-markkinointitoimistolle sosiaalisen median kanavien laadulla ja näkyvyydellä on ensisijaisen tärkeä merkitys, sillä nykyaikaiset yritysasiakkaat odottavat usein yritykseltä saatavan markkinoinnin sisältävän myös sosiaalisen median kanavien markkinointisuunnitelmat.
Kehittämissuunnitelma ajoittuu vuoden 2017 syksyn ja 2018 kevään ajalle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja benchmarkingia. Haastattelut toteutettiin yrityksen johdolle sekä markkinointitiimille. Samalla tarkkailtiin muiden samankaltaisten yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa ja tehtiin yritykselle nykytilakartoitus sekä kilpailijakartoitus.
Haastatteluiden pohjalta saadut tutkimustulokset osoittivat, että brändiuudistuksen myötä yritys haluaa viestiä sosiaalisessa mediassa yhteneväisempää linjaa yrityksen eri osien kanssa, luoda hyvää työnantajamielikuvaa sekä kertoa yrityksen osaamisesta ja ammattitaidosta, jotta potentiaaliset asiakkaat kiinnostuisivat yrityksestä ja päätyisivät etsimään siitä lisää tietoa. Benchmarkingin kautta saatiin hyviä vinkkejä yrityksen sosiaalisen median toiminnan kehittämiseen ja julkaisukalenterin sekä sosiaalisen median strategian luomiseen.
Kehittämistoimenpiteet, joita sosiaalisen median osalta ehdittiin opinnäytetyön valmistumista ennen toteuttaa, olivat onnistuneita. Julkaisukalenterin avulla sosiaalisen median päivityksiä julkaistiin aktiivisemmin ja säännöllisemmin, ja uusia sitoutuneita seuraajia tuli keskimäärin enemmän edellisiin kuukausiin nähden. Kehittämisehdotuksiksi annettiin sosiaalisen median trendien seuranta, säännöllisen julkaisurytmin ylläpitäminen sekä uusien kanavien ja menetelmien käyttöön ottaminen.