Sosiaalisen median markkinoinnin merkitys urheiluseuran toiminnassa : case TPS Salibandy
Vainio, Joni (2018)
Vainio, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412318
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinointi on keskustelua herättävä aihepiiri digitaalisessa markkinoinnissa. Uusia sosiaalisen median kanavia tulee jatkuvasti ja niiden täysimittainen hyödyntäminen on usein haastavaa. Opinnäytetyön on tarkoitus antaa pienillä resursseilla toimiville urheiluseuroille ideoita sosiaalisen median markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen.
Työ koostuu toimeksiantajalle tehdystä viestintäsuunnitelmasta sekä tekstiosuudesta, jossa käydään läpi sosiaalisen median markkinoinnin merkitystä ja mahdollisuuksia salibandyn liigaseuran viestinnässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle viestintäsuunnitelma, jota koko seuran eri joukkueet voivat käyttää hyödyksi.
Päätutkimuskysymyksenä tutkitaan sitä, miten pienemmillä resursseilla toimiva salibandyn liigajoukkue pystyy vaikuttamaan omaan näkyvyyteensä ja tunnettuuteensa. Tutkielmassa käsitellään yhteisö- ja markkinointiviestintää teorian kautta, jonka lisäksi paneudutaan TPS salibandyn saamiin markkinointituloksiin.
Tutkielmassa selviää, että sosiaalisen median markkinoinnissa saa hyviä tuloksia aikaan varsin kohtuullisillakin summilla. Se vaatii resursseja, kuten mikä tahansa muukin mainonta, mutta olennaista Facebook-mainonnassa on se, ettei se ole niin sanotusti hakuammuntaa, vaan kohdentamisen ansiosta organisaatio saa huomiota sille tärkeän kohderyhmän jäseniltä edulliseen hintaan.
Sosiaalisen median markkinointia suunnitellessa myös oikean markkinointikanavan valitseminen on ensiarvoisen tärkeää, eikä vähäisiä rahoja kannata lähteä tuhlaamaan ottamalla kaikkia mahdollisia kanavia kerralla haltuun.
Työ koostuu toimeksiantajalle tehdystä viestintäsuunnitelmasta sekä tekstiosuudesta, jossa käydään läpi sosiaalisen median markkinoinnin merkitystä ja mahdollisuuksia salibandyn liigaseuran viestinnässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle viestintäsuunnitelma, jota koko seuran eri joukkueet voivat käyttää hyödyksi.
Päätutkimuskysymyksenä tutkitaan sitä, miten pienemmillä resursseilla toimiva salibandyn liigajoukkue pystyy vaikuttamaan omaan näkyvyyteensä ja tunnettuuteensa. Tutkielmassa käsitellään yhteisö- ja markkinointiviestintää teorian kautta, jonka lisäksi paneudutaan TPS salibandyn saamiin markkinointituloksiin.
Tutkielmassa selviää, että sosiaalisen median markkinoinnissa saa hyviä tuloksia aikaan varsin kohtuullisillakin summilla. Se vaatii resursseja, kuten mikä tahansa muukin mainonta, mutta olennaista Facebook-mainonnassa on se, ettei se ole niin sanotusti hakuammuntaa, vaan kohdentamisen ansiosta organisaatio saa huomiota sille tärkeän kohderyhmän jäseniltä edulliseen hintaan.
Sosiaalisen median markkinointia suunnitellessa myös oikean markkinointikanavan valitseminen on ensiarvoisen tärkeää, eikä vähäisiä rahoja kannata lähteä tuhlaamaan ottamalla kaikkia mahdollisia kanavia kerralla haltuun.