The analysis of audience attitudes toward film trailers adapted to different publishing platforms
Ollas, Monica (2018)
Ollas, Monica
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412316
Tiivistelmä
Syftet för mitt examensarbete är att forska i filmtrailers och de olika plattformarna för trailers och vilka element i en trailer som påverkar tittares åsikter mest. Jag använde mej inte av någon teori, istället läste jag om forskningar som hade gjorts inom samma ämne och skrev ett kapitel om forskningsresultaten i tidigare forskningar. Jag använde mej av en enkät för att samla data, och jag konstruerade enkäten med verktyget Google Forms. Enkäten skickades ut på det sociala mediet Facebook, och det fanns inga begränsningar för vem som kunde svara på enkäten. Jag valde att använda tre olika versioner av trailern för en och samma film,”Deadpool” (2016), för att inte blanda in några onödiga faktorer som påverkar tittarens åsikter. De tre olika trailrarna som jag valde att inkludera i enkäten var en lång filmatisk trailer som var 2 minuter 40 sekunder lång som visas på biografen före filmvisningen, en kort trailer för TV som var 30 sekunder lång, och en trailer för en Blu-ray-version av filmen, som var 16 sekunder lång. Jag fick sammanlagt 57 svar på enkäten som jag analyserade och kom fram till att en betydande faktor som påverkar titta-rens åsikter i trailern är en igenkännbar skådespelerska eller skådespelare. Den trailer som tittarna gillade mest var den filmatiska trailern, som också var den längsta. Dock kommenterade tittarna att de hade önskat att den varit en aning kortare för att inte visa så mycket av narrativet. Den trailer som tittarna gillade minst var den korta Blu-ray-trailern, som de upplevde förvirrande på grund av att den var så kort. Enkätens resultat visade att tittaren vill se en trailer som är tillräckligt lång för att visa narrativet och karaktärerna i filmen, men ändå inte så lång att för mycket av dessa avslöjas. Trailern får inte heller vara för kort, eftersom en förvirrad tittare tappar intresset för filmen om hen inte får information om en del av den narrativa strukturen eller karaktärerna i filmen. Forskningsprocessen tog ungefär ett halvår, från hösten 2017 till våren 2018. Ett längre sammandrag på svenska finns i slutet av arbetet. The purpose of this research is to investigate different audience attitudes toward film trailers across different platforms, in order to determine the most effective format in terms of in-creasing interest in the film. I used the online service Google Forms to construct and send out my survey, and I shared the survey on the social media platform Facebook. There were no limitations for filling out the survey, and I received 57 responses. I did not use a specific theory in my research, but instead I gathered already existing research regarding film trail-ers and distribution platforms and wrote a literature review. I found that an actor or actress who is recognisable for the consumer is a main influencing factor in how the trailer is perceived. When the participants of the survey were allowed to pick their favourite of three trailers, they chose the trailer with the longest duration. However, the participants commented that they would have wished to be slightly shorter. This has shown that the consumer wants to see a trailer that is long enough for them to understand the narrative and the characters, however the trailer should not show too much of the plot of the film in order to preserve the enigmatic nature of it as a whole. This research was conducted over a time period of about six months, from autumn 2017 to spring 2018.