Palvelussuhteen elinkaaren prosessi ja sitä tukevat HR-järjestelmät : HR-järjestelmien kehittämishanke ja sen vaikutukset
Hiltunen, Aija (2018)
Hiltunen, Aija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412275
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kuvata henkilöstöhallinnon päivittäisen työn kannalta keskeistä kokonaisuutta, palvelussuhteen elinkaarta ja siihen liittyviä osa-alueita rekrytointi, palvelussuhteen aloitus, palvelussuhteen hallinta sekä palvelussuhteen päättäminen termeinä ja prosesseina. Lisäksi opinnäytetyössä kuvattiin niihin liittyviä sähköisiä henkilöstöhallinnon järjestelmiä.
Yhä useammin myös esimiehet hoitavat päivittäisiä henkilöstöhallinnon tehtäviä rekrytointi- ja HR-ammattilaisten rinnalla. Esimiesten henkilöstöhallinnon tehtävien hoitamiseen vaadittava tietotaito saattaa kuitenkin vaihdella, ja sen vuoksi on tärkeää, että palvelussuhteen aikaiset prosessit on kuvattu ja niiden tukemiseen tarvittavat järjestelmät ovat loppukäyttäjien kannalta tarkoituksenmukaisia sekä toimintaa ohjaavia.
Palvelussuhteen elinkaaren prosessikuvauksen lisäksi työssä kuvattiin yrityksen HR-järjestelmän kehittämishanketta ja kartoitettiin sen vaikutuksia esimiesten ja henkilöstöhallinnon ammattilaisten työhön heille lähetetyn kyselyn avulla.
Kyselyn tavoitteena oli selvittää, miten esimiehet ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset kokivat kehittämishankkeen eri vaiheet aina suunnittelusta tuotannon aikaiseen toimintaan. Kyselyssä pyydettiin myös vastaamaan uuden järjestelmän toimintaan. Tällä pyrittiin selvittämään, onko uusi järjestelmä toimintaa tukeva ja käyttäjää ohjaava.
Saatujen vastausten yhteenvedon perusteella voitiin katsoa, että esimiehet ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset olivat lähes poikkeuksetta tyytymättömiä kehittämishankkeen vaiheisiin. Halu päästä osallistumaan järjestelmien kehitystyöhön oli yksi keskeinen huomio.
Kyselyn vastausten perusteella loppukäyttäjien osallistamisella järjestelmien kehittämishankkeisiin saattaa olla suuri merkitys päivittäiseen työhän, työhyvinvointiin sekä siihen, kuinka loppukäyttäjät suhtautuvat järjestelmiin.
Yhä useammin myös esimiehet hoitavat päivittäisiä henkilöstöhallinnon tehtäviä rekrytointi- ja HR-ammattilaisten rinnalla. Esimiesten henkilöstöhallinnon tehtävien hoitamiseen vaadittava tietotaito saattaa kuitenkin vaihdella, ja sen vuoksi on tärkeää, että palvelussuhteen aikaiset prosessit on kuvattu ja niiden tukemiseen tarvittavat järjestelmät ovat loppukäyttäjien kannalta tarkoituksenmukaisia sekä toimintaa ohjaavia.
Palvelussuhteen elinkaaren prosessikuvauksen lisäksi työssä kuvattiin yrityksen HR-järjestelmän kehittämishanketta ja kartoitettiin sen vaikutuksia esimiesten ja henkilöstöhallinnon ammattilaisten työhön heille lähetetyn kyselyn avulla.
Kyselyn tavoitteena oli selvittää, miten esimiehet ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset kokivat kehittämishankkeen eri vaiheet aina suunnittelusta tuotannon aikaiseen toimintaan. Kyselyssä pyydettiin myös vastaamaan uuden järjestelmän toimintaan. Tällä pyrittiin selvittämään, onko uusi järjestelmä toimintaa tukeva ja käyttäjää ohjaava.
Saatujen vastausten yhteenvedon perusteella voitiin katsoa, että esimiehet ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset olivat lähes poikkeuksetta tyytymättömiä kehittämishankkeen vaiheisiin. Halu päästä osallistumaan järjestelmien kehitystyöhön oli yksi keskeinen huomio.
Kyselyn vastausten perusteella loppukäyttäjien osallistamisella järjestelmien kehittämishankkeisiin saattaa olla suuri merkitys päivittäiseen työhän, työhyvinvointiin sekä siihen, kuinka loppukäyttäjät suhtautuvat järjestelmiin.