Mitä sisällöt ovat ja miten ne tukevat asiakkaan ostoprosessia?
Nurmi, Miikka (2018)
Nurmi, Miikka
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412249
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista sisältöä yritysostajat haluavat ja tarvitsevat ostoprosessiensa tueksi. Tiedon määrän kasvaminen on vaikuttanut ostamiseen sekä myyntiin ja sen seurauksena asiakkaista on tullut yhä valveutuneimpia ostajia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaista sisältöä asiakas odottaa ostoprosessinsa tueksi ja missä kanavassa asiakas sisällön haluaa vastaanottaa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Konica Minolta Business Solutions Finland Oy:lle.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja johtopäätöksistä sekä pohdinnasta. Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsiteltiin ostoprosessin vaiheita. Toisessa osiossa määritellään sisältö ja mitä sillä tässä tutkimuksessa tarkoitetaan. Tutkimusosiossa kerrotaan tavoitteesta ja tehtävästä, tutkimusmenetelmästä, aineistonkeruumenetelmästä sekä tutkimuksen toteutuksesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, mikä sopi parhaiten aiheen tutkimiseen.
Tutkimuksen toteutuksen jälkeen paneuduttiin saatuihin tuloksiin ja selvitettiin miten niistä voidaan hyötyä ja mitä arvoa tulokset tuottavat toimeksiantajalle. Työn tavoite toteutui ja tutkimuksessa saatiin selville, mitä asiakkaat odottavat sisällöiltä osana ostoprosessia. Tutkimuksen perusteella ostoprosessin tärkeimpiä vaiheita tuotettavan sisällön osalta ovat informaation etsintä -vaihe sekä vaihtoehtojen vertailu -vaihe. Kyseisistä vaiheista saatiin eniten tietoa ja odotuksia selville. Suositukset ja yhteyshenkilön helppo tavoitettavuus korostuivat yleisesti ostoprosessia käsiteltäessä. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää asiakasrajapinnassa esimerkiksi myyjien esittelymateriaalien ajantasaisuuden arvioinnissa ja nettisivuilta löydettävien sisältöjen optimoinnilla.
Lopuksi arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta sekä eettisyyttä ja kerrotaan mahdollisia jatkotutkimusehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää asiantuntijakirjoituksien sekä myynnin teknologioiden vaikutusta yhtiön liiketoiminnalle.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja johtopäätöksistä sekä pohdinnasta. Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsiteltiin ostoprosessin vaiheita. Toisessa osiossa määritellään sisältö ja mitä sillä tässä tutkimuksessa tarkoitetaan. Tutkimusosiossa kerrotaan tavoitteesta ja tehtävästä, tutkimusmenetelmästä, aineistonkeruumenetelmästä sekä tutkimuksen toteutuksesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, mikä sopi parhaiten aiheen tutkimiseen.
Tutkimuksen toteutuksen jälkeen paneuduttiin saatuihin tuloksiin ja selvitettiin miten niistä voidaan hyötyä ja mitä arvoa tulokset tuottavat toimeksiantajalle. Työn tavoite toteutui ja tutkimuksessa saatiin selville, mitä asiakkaat odottavat sisällöiltä osana ostoprosessia. Tutkimuksen perusteella ostoprosessin tärkeimpiä vaiheita tuotettavan sisällön osalta ovat informaation etsintä -vaihe sekä vaihtoehtojen vertailu -vaihe. Kyseisistä vaiheista saatiin eniten tietoa ja odotuksia selville. Suositukset ja yhteyshenkilön helppo tavoitettavuus korostuivat yleisesti ostoprosessia käsiteltäessä. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää asiakasrajapinnassa esimerkiksi myyjien esittelymateriaalien ajantasaisuuden arvioinnissa ja nettisivuilta löydettävien sisältöjen optimoinnilla.
Lopuksi arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta sekä eettisyyttä ja kerrotaan mahdollisia jatkotutkimusehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää asiantuntijakirjoituksien sekä myynnin teknologioiden vaikutusta yhtiön liiketoiminnalle.