Strategic positioning and service design in the changing healthcare market : A case study of LähiTapiola-Group, OP Financial Group and If Vahinkovakuutusyhtiö Oyj
Skog, Sofia (2018)
Skog, Sofia
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412232
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Suomen kolme suurinta vahinkovakuutusyhtiötä ovat strategisesti sijoittaneet liiketoimintaansa ja suunnitelleet palvelunsa vastaamaan muuttuvia terveydenhuollon markkinoita. Lisäksi tutkittiin yritysten ajattelutapaa. Tavoitteena oli verrata yrityksiä ja niiden palveluita. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen vertaileva tapaustutkimus. Tutkimus rajoittui kattamaan vain sairausvakuutuksen suomalaisen sosiaaliturvasta ja vakuutusyhtiöiden yksityishenkilöille suunnattuja hoitokuluvakuutuksia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu strategisesta paikannuksesta ja sovituksesta, strategisesta ajattelutavasta sekä palvelumuotoilusta. Empiirinen teoria koostui case-yritysten vuosien 2012-2016 vuosikertomuksista. Aineistoa palveluista kerättiin myös yritysten kotisivuilta. Keräysmenetelmä oli lähdetutkimus ja materiaali käsiteltiin sisällönanalyysin avulla. Tulokset viittaavat siihen, että yritykset ovat erikoistuneet eri markkinoille sekä eri alueille Suomen terveydenhuollon markkinoissa. Kaksi kolmesta yrityksestä ovat aktiivisesti kehittäneet toimintaansa terveydenhuollon markkinoille. Kaikki kolme ovat kehittäneet palvelujaan kattaakseen suurempi osa väestöstä kuin ennen. Uudet palvelut mahdollistavat nopean hoitoon pääsyn sairauden tai tapaturman sattuessa. Jatkotutkimusta ajatellen tutkimusta voisi suorittaa siitä, voivatko vakuutusyhtiöt säilyttää lupauksena tehokkaasta terveysneuvonnasta ja sairaanhoidosta.