Esiopetuksen laadunarviointi lapsen ja vanhemman osallisuuden näkökulmasta
Lähde, Ritva (2018)
Lähde, Ritva
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312188
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida esiopetuksen laatua lasten ja heidän vanhempiensa kokemana. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää toimeksiantajan organisaatiossa. Tulosten perusteella esiopetuksen laatua voidaan kehittää osallisuuden näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen kohderyhmä oli kunnan esikoulua käyvät lapset, heidän vanhempansa ja esikouluopettajat. Vastausprosentit olivat lapset 44, vanhemmat 34 ja esikouluopettajat 70.
Lapset saivat vaikuttaa hyvin paljon yhdessä toisten lasten kanssa, leikkiin ja ulkoiluun. He toivat esille esiopetuksen oppimiskokonaisuuksiin kuuluvia sisältöjä, joihin he voivat vaikuttaa itse, yhdessä aikuisen ja toisten lasten kanssa. Lapset haluaisivat vaikuttaa lähiyhteisöön, ruokaan liittyviin asioihin, leikkiin liikkumiseen ja ulkoiluun.
Vanhemmat olivat tyytyväisiä esiopetuksen järjestelyihin ja tiedon saantiin, esiopetuksen ympäristöön, ammattitaitoiseen henkilökuntaan, lapsen oppimiseen, leikkiin, monipuoliseen toimintaan ja esiopetuksen laatuun. Vanhempien osallisuus oli vähäisempää osallisuudessa esiopetuksen suunnitteluun, toiminnan toteuttamiseen ja arviointiin. Kehittämisehdotuksia vanhemmat toivat esille käytännön järjestelyistä, esiopetuksen sisällöstä, tiedottamisesta, yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta.
Esikouluopettajien mukaan esiopetuksen järjestäminen, tiedotus ja yhteistyömahdollisuudet olivat toimineet hyvin vanhemmille ja lapsille. Heidän mahdollisuutensa vaikuttaa esiopetuksen suunnitteluun ja toimintaan, koettiin vähäisem-mäksi. Kehitysehdotuksina oli lisätä mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja osallisuuteen lapsille ja vanhemmille.
Avainsanat esiopetus, laadunarviointi, osallisuus, kehittäminen
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen kohderyhmä oli kunnan esikoulua käyvät lapset, heidän vanhempansa ja esikouluopettajat. Vastausprosentit olivat lapset 44, vanhemmat 34 ja esikouluopettajat 70.
Lapset saivat vaikuttaa hyvin paljon yhdessä toisten lasten kanssa, leikkiin ja ulkoiluun. He toivat esille esiopetuksen oppimiskokonaisuuksiin kuuluvia sisältöjä, joihin he voivat vaikuttaa itse, yhdessä aikuisen ja toisten lasten kanssa. Lapset haluaisivat vaikuttaa lähiyhteisöön, ruokaan liittyviin asioihin, leikkiin liikkumiseen ja ulkoiluun.
Vanhemmat olivat tyytyväisiä esiopetuksen järjestelyihin ja tiedon saantiin, esiopetuksen ympäristöön, ammattitaitoiseen henkilökuntaan, lapsen oppimiseen, leikkiin, monipuoliseen toimintaan ja esiopetuksen laatuun. Vanhempien osallisuus oli vähäisempää osallisuudessa esiopetuksen suunnitteluun, toiminnan toteuttamiseen ja arviointiin. Kehittämisehdotuksia vanhemmat toivat esille käytännön järjestelyistä, esiopetuksen sisällöstä, tiedottamisesta, yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta.
Esikouluopettajien mukaan esiopetuksen järjestäminen, tiedotus ja yhteistyömahdollisuudet olivat toimineet hyvin vanhemmille ja lapsille. Heidän mahdollisuutensa vaikuttaa esiopetuksen suunnitteluun ja toimintaan, koettiin vähäisem-mäksi. Kehitysehdotuksina oli lisätä mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja osallisuuteen lapsille ja vanhemmille.
Avainsanat esiopetus, laadunarviointi, osallisuus, kehittäminen