Matkailuyrityksen markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : Case Duara Travels
Kara, Laura (2018)
Kara, Laura
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312177
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on aiheena ajankohtainen ja jatkuvasti uudistuva. Yrityksille se tarjoaa uudenlaisia keinoja markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työn toimeksiantajan, Duara Travelsin, markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa voidaan kehittää. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kolmen alaongelman avulla, jotka käsittelivät tarkoituksenmukaisen sosiaalisen median strategian luomista, sosiaalisessa mediassa tehtävän markkinoinnin tulosten mittaamista sekä sosiaalisen median markkinoinnillisia mahdollisuuksia erityisesti matkailualan yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen tutkimuksen keinoista puolistrukturoitua haastattelua. Lisäksi hyödynnettiin vertaisarviointia. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän kanavana. Osana opinnäytetyötä luotiin toimeksiantajalle erikseen luovutettavat kaksi työkalua, sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteri, joiden toimivuutta testattiin osana opinnäytetyötä neljän viikon pituisella pilottijaksolla.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen media on laajasti hyödynnettävä ja suositeltava osa matkailualalla toimivien yritysten markkinointiviestintää. Sen hyöty syntyy erityisesti kohderyhmille osoitettavien viestien kohdennettavuudesta sekä mahdollisuudesta tavoittaa monipuolisesti erilaisia asiakasryhmiä. Sosiaalisen median strategia, kohderyhmän erinomainen tuntemus sekä laadukkaan sisällön rooli korostuvat, kun pyritään tavoitteelliseen ja menestyksekkääseen markkinointiviestintään sosiaalisessa mediassa. Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta sosiaalisessa mediassa voidaan mitata sekä sosiaalisen median sovelluksista että erilaisista analytiikkatyökaluista saatavilla tiedoilla. Pilottijakson tulokset tukivat työn laadullisen tutkimuksen avulla saatuja tuloksia. Toimeksiantajalle luotujen työkalujen avulla saatiin parannettua tämän toiminnan tuloksellisuutta sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö oli muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen tutkimuksen keinoista puolistrukturoitua haastattelua. Lisäksi hyödynnettiin vertaisarviointia. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän kanavana. Osana opinnäytetyötä luotiin toimeksiantajalle erikseen luovutettavat kaksi työkalua, sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteri, joiden toimivuutta testattiin osana opinnäytetyötä neljän viikon pituisella pilottijaksolla.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen media on laajasti hyödynnettävä ja suositeltava osa matkailualalla toimivien yritysten markkinointiviestintää. Sen hyöty syntyy erityisesti kohderyhmille osoitettavien viestien kohdennettavuudesta sekä mahdollisuudesta tavoittaa monipuolisesti erilaisia asiakasryhmiä. Sosiaalisen median strategia, kohderyhmän erinomainen tuntemus sekä laadukkaan sisällön rooli korostuvat, kun pyritään tavoitteelliseen ja menestyksekkääseen markkinointiviestintään sosiaalisessa mediassa. Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta sosiaalisessa mediassa voidaan mitata sekä sosiaalisen median sovelluksista että erilaisista analytiikkatyökaluista saatavilla tiedoilla. Pilottijakson tulokset tukivat työn laadullisen tutkimuksen avulla saatuja tuloksia. Toimeksiantajalle luotujen työkalujen avulla saatiin parannettua tämän toiminnan tuloksellisuutta sosiaalisessa mediassa.