Markkinointisuunnitelma : Case: Yritys X
Kellokumpu, Marika (2018)
Kellokumpu, Marika
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212119
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on markkinointisuunnitelma alankomaalaiselle b2b-konsulttiyritykselle, Yritys X:lle. Opinnäytetyö pohjautuu toimeksiantajayrityksen ehdotukseen tehdä markkinointistrategia yritykselle. Projekti on yhden opiskelijan työelämäyhteistyönä toteutettava suunnittelu- ja kehittämishankelähtöinen opinnäytetyö. Ydintavoitteena on vastata tutkimusongelmaan: miten luodaan Suomen markkinoille kohdistettu strateginen markkinointisuunnitelma ja mitä suunnitelma sisältää. Käytännössä kartoitetaan yrityksen markkinamahdollisuuksia; hankitaan yritykselle tietoa markkinoista, markkinoilla toimivista kilpailijoista, kohderyhmistä ja niiden ostokäyttäytymisestä. Tuloksien pohjalta luodaan yritykselle markkinointistrategia ja toteuttamissuunnitelma strategisen markkinoinnin suunnittelun työkalujen avulla. Markkinointisuunnitelman on tarkoitus olla pidemmän aikavälin suunnitelma, jossa suunnitellaan jatkuvia ja pitkäkestoisia markkinointitoimenpiteitä.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta ja kirjoituspöytätutkimusta. Tutkimuksen teoriaosuudessa hyödynnetään aiheen kirjallisuutta ja Yritys X:n yrittäjälle tehtäviä haastatteluita. Teoriaosuuden sekä työn tekijän oman näkemyksen ja tietämyksen pohjalta tuotetaan työn empiirinen osuus, markkinointisuunnitelma.
Lopputuloksissa Yritys X:n markkinointiviestinnän osuutta yrityksen liiketoiminnassa tulee kasvattaa. Etenkin sosiaalisen median etujen hyödyntäminen osana prospektointia ja verkostointia on tarpeellista, sillä näkyvyys pääasiassa vain alan ”piireissä” ei nykypäivän kilpailullisessa maailmassa riitä. Näkyvyyttä tulee parantaa näin ollen myös sähköisessä mediassa, jotta ei olla täysin riippuvaisia verkostoiden omista intresseistä. Markkinointisuunnitelma on tarkoitettu yrityksen markkinointiviestinnän aktivoimiseksi ja yhdistäen sen osaksi liiketoimintaa. Toimenpiteiden pidempiaikainen toteuttaminen varmistuu suunnitelman jalkauttamisen myötä.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta ja kirjoituspöytätutkimusta. Tutkimuksen teoriaosuudessa hyödynnetään aiheen kirjallisuutta ja Yritys X:n yrittäjälle tehtäviä haastatteluita. Teoriaosuuden sekä työn tekijän oman näkemyksen ja tietämyksen pohjalta tuotetaan työn empiirinen osuus, markkinointisuunnitelma.
Lopputuloksissa Yritys X:n markkinointiviestinnän osuutta yrityksen liiketoiminnassa tulee kasvattaa. Etenkin sosiaalisen median etujen hyödyntäminen osana prospektointia ja verkostointia on tarpeellista, sillä näkyvyys pääasiassa vain alan ”piireissä” ei nykypäivän kilpailullisessa maailmassa riitä. Näkyvyyttä tulee parantaa näin ollen myös sähköisessä mediassa, jotta ei olla täysin riippuvaisia verkostoiden omista intresseistä. Markkinointisuunnitelma on tarkoitettu yrityksen markkinointiviestinnän aktivoimiseksi ja yhdistäen sen osaksi liiketoimintaa. Toimenpiteiden pidempiaikainen toteuttaminen varmistuu suunnitelman jalkauttamisen myötä.