Asiakkaiden kokemuksia hyvinvointia lisäävistä ja ennaltaehkäisevistä kotikäynneistä
Tenkula, Sanna; Tenkula, Kaisu (2018)
Tenkula, Sanna
Tenkula, Kaisu
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212092
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyömme Hoito ja Hoiva ennakoiville avopalveluille. Se kuuluu Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiteen. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia hyvinvointia lisäävistä ja ennaltaehkäisevistä kotikäynneistä. Tavoitteena oli, että opinnäytetyömme tuloksia hyödynnetään Soiten alueella asiakkaiden kotikäynneillä. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa, kun laaditaan Soiten alueelle yhtenäinen kotikäyntien haastattelupohja ennaltaehkäiseville ja hyvinvointia lisääville kotikäynneille.
Hyvinvointia lisääviä sekä ennaltaehkäiseviä kotikäyntejä tehdään kartoituskäynteinä Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten alueella. Käynnit tehdään kaikille 80 vuotta täyttäville henkilöille, jotka eivät ole vielä kunnan säännöllisten palvelujen piirissä. Hyvinvointia lisäävien ja ennaltaehkäisevien kotikäyntien tarkoitus on ollut sama Kokkolan alueella ja JYTA-alueella, mutta käyntien sisällössä ja nimessä on ollut eroavaisuutta. Nykyään entinen Kokkolan vanhuspalveluiden organisaatioon kuuluva alue ja entinen JYTA-organisaatioon kuuluva alue ovat Soiten toimialuetta. Tämän muutoksen myötä toiveena on ollut, että nämä käynnit saadaan yhtenäistettyä samanlaiseksi sisällöltään. Jotta käyntien sisältö saataisiin uudistettua mahdollisimman asiakaslähtöiseksi, halusimme kuulla asiakkaiden oman mielipiteen kartoituskäynneistä. Halusimme kokemuksia kartoituskäyntien sisällöstä ja toteutumisesta. Halusimme myös kuulla mahdollisia kehittämisideoita.
Haastattelimme henkilöitä, joille oli tehty hyvinvointia lisäävä kotikäynti tai ennaltaehkäisevä kotikäynti. Haastateltavia henkilöitä oli neljä. Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu suoritettiin teemahaastattelulla.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella haastateltavat kokivat olevansa niin hyväkuntoisia, etteivät hyvinvointia lisäävät tai ennaltaehkäisevät kotikäynnit olleet heidän osaltaan vielä välttämättömiä. Erityisesti yksinasuvat kokivat, että hyvinvointia lisäävä tai ennaltaehkäisevä kotikäynti loi heille tunteen, että heistä huolehditaan, kun he tarvitsevat apua. Haastateltavat olivat kiitollisia, että heillä on paikka minne ottaa yhteyttä, jos elämässä tulee muutoksia, joihin he toivovat saavansa apua. Yksi keskusteluissa esille noussut toive kartoituskäyntien parantamisesta oli ohjaus erilaisiin harrastustoimiin, joissa iäkkäät saavat tavata saman ikäisiä ja henkisiä ihmisiä, sekä löytävät uusia ystäviä.
Hyvinvointia lisääviä sekä ennaltaehkäiseviä kotikäyntejä tehdään kartoituskäynteinä Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten alueella. Käynnit tehdään kaikille 80 vuotta täyttäville henkilöille, jotka eivät ole vielä kunnan säännöllisten palvelujen piirissä. Hyvinvointia lisäävien ja ennaltaehkäisevien kotikäyntien tarkoitus on ollut sama Kokkolan alueella ja JYTA-alueella, mutta käyntien sisällössä ja nimessä on ollut eroavaisuutta. Nykyään entinen Kokkolan vanhuspalveluiden organisaatioon kuuluva alue ja entinen JYTA-organisaatioon kuuluva alue ovat Soiten toimialuetta. Tämän muutoksen myötä toiveena on ollut, että nämä käynnit saadaan yhtenäistettyä samanlaiseksi sisällöltään. Jotta käyntien sisältö saataisiin uudistettua mahdollisimman asiakaslähtöiseksi, halusimme kuulla asiakkaiden oman mielipiteen kartoituskäynneistä. Halusimme kokemuksia kartoituskäyntien sisällöstä ja toteutumisesta. Halusimme myös kuulla mahdollisia kehittämisideoita.
Haastattelimme henkilöitä, joille oli tehty hyvinvointia lisäävä kotikäynti tai ennaltaehkäisevä kotikäynti. Haastateltavia henkilöitä oli neljä. Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu suoritettiin teemahaastattelulla.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella haastateltavat kokivat olevansa niin hyväkuntoisia, etteivät hyvinvointia lisäävät tai ennaltaehkäisevät kotikäynnit olleet heidän osaltaan vielä välttämättömiä. Erityisesti yksinasuvat kokivat, että hyvinvointia lisäävä tai ennaltaehkäisevä kotikäynti loi heille tunteen, että heistä huolehditaan, kun he tarvitsevat apua. Haastateltavat olivat kiitollisia, että heillä on paikka minne ottaa yhteyttä, jos elämässä tulee muutoksia, joihin he toivovat saavansa apua. Yksi keskusteluissa esille noussut toive kartoituskäyntien parantamisesta oli ohjaus erilaisiin harrastustoimiin, joissa iäkkäät saavat tavata saman ikäisiä ja henkisiä ihmisiä, sekä löytävät uusia ystäviä.