Oman hyvinvoinnin vaikutus myyntityössä
Dinh, Hieu (2018)
Dinh, Hieu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212088
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työhyvinvoinnin merkitystä myyntityössä ja itsensä johtamisen taitoja. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona teknologia yritykselle, joka on maailman johtava teknologiayritys toimialallaan. Myyntityötä voidaan kokea kuormittavana, jolloin sillä voi olla vaikutusta työmotivaatioon ja työssä jaksamiseen. Aihe on ajankohtainen toimeksiantajayritykselle, koska työhyvinvointi koetaan kehityksen kohteeksi ja haluavat pitää työtyytyväisyyttä hyvänä. Työn tavoite on selvittää mitkä tekijät vaikuttavat toimeksiantajan myyjien omaan hyvinvointiin ja mitä itsensä johtamisen osa-alueita koetaan kehityksen kohteeksi.
Opinnäytetyön teoria keskittyy enimmäkseen itsensä johtamisen taitoihin ja näkökulmia työhyvinvoinnista. Teoriaosuudessa on avattu yleisellä tasolla mitä on työhyvinvointi, sekä mitä osa-alueita liittyy itsensä johtamisen taitoihin. Itsensä johtamisen teorian runko on jaettu kuuteen osa-alueeseen: keho, mieli, tunteet, arvot, työ ja uudistuminen. Näiden lisäksi on kerrottu työhyvinvoinnin merkittävyydestä ja tärkeydestä. Teorian sisältöön on tuotu paljon käytännön läheisiä näkökulmia.
Tutkimusosa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena myyjille. Tutkimusta haluttiin rajata määrällisellä kyselyllä ja koskemaan ainoastaan myyjiä. Sillä tämä palvelisi eniten opinnäytetyön aihetta sekä tekijää, koska muuten opinnäytetyö olisi levinnyt liian laajaksi, sekä havainnot tutkimuksista olisi mahdollisesti epäselvät. Rajaus auttoi löytämään keskeisimmät havainnot ja näiden asioiden tarkentamisessa. Tutkimuksen viitekehyksenä on itsensä johtamisen teorian osa-alueet. Kyselylomake koostuu monivalintakysymyksistä, jotka on jaettu viiteen aihealueeseen. Kysely lähetettiin 53 myyjälle, joista 22 vastasi kyselyyn. Tutkimustulokset antavat hyvän ajankohtaisen tiedon, minkälaiseksi hyvinvointi koetaan toimeksiantajalla ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat.
Opinnäytetyöstä voisi hyötyä myös muiden alojen myyntityötä tekevät ja myynnin opiskelijat.
Opinnäytetyö toteutettiin lokakuun 2017- toukokuun 2018 aikana.
Tutkimus osoitti, että itsensä johtamisen taitoja tarvitaan laajasti elämän jokaisella osa-alueella. Näiden taitojen kehittäminen on jatkuva prosessi, jossa jokainen voi oppia tunnistamaan sisäisiä ja ulkoisia signaaleja. Tutkimustulosten pohjalta myyntiorganisaatiossa työskentelevät henkilöt voisivat lähteä itse kehittämään omaa itsensä johtamisen osa-alueitaan. Sekä tulokset antavat arvokasta tietoa toimeksiantajalle, miten työnhyvinvointi koetaan ja mitkä osa-alueet kaipaavat kehittämistä.
Opinnäytetyön teoria keskittyy enimmäkseen itsensä johtamisen taitoihin ja näkökulmia työhyvinvoinnista. Teoriaosuudessa on avattu yleisellä tasolla mitä on työhyvinvointi, sekä mitä osa-alueita liittyy itsensä johtamisen taitoihin. Itsensä johtamisen teorian runko on jaettu kuuteen osa-alueeseen: keho, mieli, tunteet, arvot, työ ja uudistuminen. Näiden lisäksi on kerrottu työhyvinvoinnin merkittävyydestä ja tärkeydestä. Teorian sisältöön on tuotu paljon käytännön läheisiä näkökulmia.
Tutkimusosa toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena myyjille. Tutkimusta haluttiin rajata määrällisellä kyselyllä ja koskemaan ainoastaan myyjiä. Sillä tämä palvelisi eniten opinnäytetyön aihetta sekä tekijää, koska muuten opinnäytetyö olisi levinnyt liian laajaksi, sekä havainnot tutkimuksista olisi mahdollisesti epäselvät. Rajaus auttoi löytämään keskeisimmät havainnot ja näiden asioiden tarkentamisessa. Tutkimuksen viitekehyksenä on itsensä johtamisen teorian osa-alueet. Kyselylomake koostuu monivalintakysymyksistä, jotka on jaettu viiteen aihealueeseen. Kysely lähetettiin 53 myyjälle, joista 22 vastasi kyselyyn. Tutkimustulokset antavat hyvän ajankohtaisen tiedon, minkälaiseksi hyvinvointi koetaan toimeksiantajalla ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat.
Opinnäytetyöstä voisi hyötyä myös muiden alojen myyntityötä tekevät ja myynnin opiskelijat.
Opinnäytetyö toteutettiin lokakuun 2017- toukokuun 2018 aikana.
Tutkimus osoitti, että itsensä johtamisen taitoja tarvitaan laajasti elämän jokaisella osa-alueella. Näiden taitojen kehittäminen on jatkuva prosessi, jossa jokainen voi oppia tunnistamaan sisäisiä ja ulkoisia signaaleja. Tutkimustulosten pohjalta myyntiorganisaatiossa työskentelevät henkilöt voisivat lähteä itse kehittämään omaa itsensä johtamisen osa-alueitaan. Sekä tulokset antavat arvokasta tietoa toimeksiantajalle, miten työnhyvinvointi koetaan ja mitkä osa-alueet kaipaavat kehittämistä.