Conversion rate optimization with UI & UX design
Kantalainen, Emmi (2018)
Kantalainen, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111999
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Naava/Naturvention Oy:lle. Opinnäytetyö toimii toimeksiantajan nettisivuston uudistuksen jatkumona, keskeisenä teemanaan uudistetun sivuston suorituskyvyn arviointi. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää Naavan konversio-optimointihankkeita, ja osoittaa tapoja ja käytänteitä, jotka vaikuttavat konversioprosessiin positiivisesti. Toissijaisena tavoitteena oli toimia eräänlaisena oppaana Naavan mahdollisille uusille työntekijöille, jotka työskentelevät aihepiirin pa-rissa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyötä varten tutkittiin paljon pääasiassa digitaalista materiaalia liittyen digitaalisen mark-kinoinnin, markkinointiautomaation, sekä UI- & UX-suunnittelun aloihin. Materiaalin tutkiminen oli tärkeää keskeisen datan ja sitä ympäröivien järjestelmien ymmärtämiseksi. Tutkimusvaihe toteutettiin ilman huomattavia ongelmia.
Opinnäytetyön toteutus keskittyi data-analyysin ympärille. Etsimällä datasta muutoksia suuntauksia, ja vertailemalla niitä konkreettisiin sivustolla tehtyihin UI & UX muutoksiin pystyttiin osoittamaan designvalintoja sekä käytäntöjä, jotka edistivät tavoitetta kasvattaa sivuston konversioprosenttia. Data-analyysin tulokset osoittivat, että konversioon eniten positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat konversiopisteiden korkeampi määrä, niiden oikea sijoittelu, sekä sivujen ja sivuston näkyvyys ja nii-den helppokäyttöisyys.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet, huolimatta toteutuksen aikana ilmenneistä ongel-mista. Opinnäytetyön aikataulutuksessa ilmeni ongelmia etenkin sen myöhemmissä vaiheissa.
Opinnäytetyötä varten tutkittiin paljon pääasiassa digitaalista materiaalia liittyen digitaalisen mark-kinoinnin, markkinointiautomaation, sekä UI- & UX-suunnittelun aloihin. Materiaalin tutkiminen oli tärkeää keskeisen datan ja sitä ympäröivien järjestelmien ymmärtämiseksi. Tutkimusvaihe toteutettiin ilman huomattavia ongelmia.
Opinnäytetyön toteutus keskittyi data-analyysin ympärille. Etsimällä datasta muutoksia suuntauksia, ja vertailemalla niitä konkreettisiin sivustolla tehtyihin UI & UX muutoksiin pystyttiin osoittamaan designvalintoja sekä käytäntöjä, jotka edistivät tavoitetta kasvattaa sivuston konversioprosenttia. Data-analyysin tulokset osoittivat, että konversioon eniten positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat konversiopisteiden korkeampi määrä, niiden oikea sijoittelu, sekä sivujen ja sivuston näkyvyys ja nii-den helppokäyttöisyys.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet, huolimatta toteutuksen aikana ilmenneistä ongel-mista. Opinnäytetyön aikataulutuksessa ilmeni ongelmia etenkin sen myöhemmissä vaiheissa.