Markkinointisuunnitelma : Case: Virpiniemen Syke
Alaraappana, Samuli (2018)
Alaraappana, Samuli
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111996
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia ravintola-kahvila-elintarvikekioski Virpiniemen Sykkeelle markkinointisuunnitelma. Yrityksen tavoitteena oli saada lisänäkyvyyttä ja uusia asiakkaita kokeilemaan yrityksen tarjoamia tuotteita ja palveluita. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se sisältää teoreettisen sekä toiminnallisen osuuden. Teoreettisessa osuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän eri kanavia teorian tasolla, kun taas toiminnallisessa osuudessa peilataan niitä käytäntöön ja luodaan yritykselle käytännön toimenpiteitä markkinoinnin kehittämiseksi. Kohdeyrityksen toiveena opinnäytetyölle oli löytää mahdollisimman kustannustehokkaat markkinointiviestinnän keinot.
Tietoperustassa käsitellään työn kannalta olennaisia markkinointiviestinnän eri keinoja eli myynninedistämistä, tiedotus- ja suhdetoimintaa, markkinointia sosiaalisessa mediassa, sekä käyntikorttien ja esitteiden hyödyntämistä markkinoinnissa. Kyseisiä teorioita peilattiin käytäntöön luoden lukijalle mielikuvan teoriasta ja sen yhteydestä kohdeyritykseen. Opinnäytetyöhön sisältyy myös kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyössä luodaan yritykselle konkreettisia ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseen. Tätä varten työssä esitellään muun muassa käyntikortit ja esitteet, jotka on luotu yrityksen toiveesta. Näiden lisäksi työssä esitellään muita toimenpiteitä ja ehdotuksia, minkä pohjalta yritykselle on annettu kokonaisvaltaisia kehitysehdotuksia mainontaa ja myynninedistämistä koskien.
Työn tulokset näkyvät yritykselle vasta ajan myötä. Yrityksen markkinoinnin muuttaminen esimerkiksi käyntikorttien ja sosiaalisen median varaan vasta aika näyttää, mihin konkreettisiin tuloksiin kehitystoimenpiteillä päästään. Lopputulemana työ toivottavasti auttaa yritystä sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä asiakashankinnassa.
Tietoperustassa käsitellään työn kannalta olennaisia markkinointiviestinnän eri keinoja eli myynninedistämistä, tiedotus- ja suhdetoimintaa, markkinointia sosiaalisessa mediassa, sekä käyntikorttien ja esitteiden hyödyntämistä markkinoinnissa. Kyseisiä teorioita peilattiin käytäntöön luoden lukijalle mielikuvan teoriasta ja sen yhteydestä kohdeyritykseen. Opinnäytetyöhön sisältyy myös kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyössä luodaan yritykselle konkreettisia ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseen. Tätä varten työssä esitellään muun muassa käyntikortit ja esitteet, jotka on luotu yrityksen toiveesta. Näiden lisäksi työssä esitellään muita toimenpiteitä ja ehdotuksia, minkä pohjalta yritykselle on annettu kokonaisvaltaisia kehitysehdotuksia mainontaa ja myynninedistämistä koskien.
Työn tulokset näkyvät yritykselle vasta ajan myötä. Yrityksen markkinoinnin muuttaminen esimerkiksi käyntikorttien ja sosiaalisen median varaan vasta aika näyttää, mihin konkreettisiin tuloksiin kehitystoimenpiteillä päästään. Lopputulemana työ toivottavasti auttaa yritystä sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä asiakashankinnassa.