Att göra en film med en DSLM : En fallstudie över dokumentärproduktionen ”En främling kör oss stolt förbi” som filmats på DSLM
Andersson, Freddie (2018)
Andersson, Freddie
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111943
Tiivistelmä
Detta är den skriftliga delen av mitt examensarbete som är en fallstudie över dokumentären ”En främling kör oss stolt förbi”. Syftet med dokumentären var att försäkra mig om att mina egna kunskaper och min utrustning är på rätt nivå för att åstadkomma en proffsig slutprodukt. Det skriftliga arbetet behandlar huvudsakligen kamerateknik och mer specifikt praktiska frågor angående den kamerautrustning jag beslöt mig för att använda. Till fallet som min studie hanterar räknar jag allt från val av kamerautrustning till färdig dokumentär. I denna skriftliga del presenterar jag det jag lärt mig under arbetsprocessen och hur min budgetvänliga kamera lämpat sig som arbetsverktyg. Jag förklarar tekniska termer, skillnaden mellan DSLM och DSLR kameror, hur sensorstorlek påverkar bild, etablerar bakgrunden för DSLR kamerors användning inom rörlig bild och förklarar varför jag bestämt mig för en DSLM kamera och en mindre sensorstorlek. Jag avgränsar mig till hur valet av kamerautrustning har påverkat min produktion och hävdar inte att jag gjort det bästa beslutet eller provat all utrustning och alla kameror för att nå det bästa resultatet. Detta arbete i ett nötskal är en reflektion kring tekniska beslut angående val av kamerautrustning och hur denna har påverkat arbetsprocessen och slutprodukten av dokumentären. Teorikapitlet baserar sig huvudsakligen på Barry Anderssons bok The DSLR filmmaker’s handbook som är skriven då jag började att skaffa egen kamerautrustning. Jag presenterar hur kameran presterat under de tre olika delarna av en produktion, vilka är preproduktion, inspelning och postproduktion. Sedan avslutar jag arbetet med för och nackdelarna med att jobba med den, samt en diskussion kring skillnader jag anser att det finns mellan slutresultatet av en produktion gjord med en dyr kamera i kontrast till en produktion gjord med en billigare kamera. Slutsatser jag kom till var att kameran gav en bra bildkvalitet i förhållande till sitt pris, och att den lämpade sig för en produktion som den jag gjorde, och att en dyrare kamera troligtvis inte skulle ha påverkat slutprodukten märkbart utan en direkt jämförelse. Det som jag ansåg vara viktigare är att man bör veta vilken annan utrustning som behövs och att om den inte finns kommer det vara en större skillnad än om man använt en dyrare kamera. This is the written part of my thesis, which is a case study of the documentary “En främling kör oss stolt förbi”. The purpose of the documentary was to make sure that my own knowledge and equipment were at the right level to achieve a professional final product. This written work mainly deals with camera technicalities and more specifically practical questions regarding the camera equipment I decided to use. To the case I study, I count everything from choosing camera equipment to the finished documentary. In this written part I present what I learned during the work process and how my budget friendly camera suited itself as a tool for it. I explain technical terms, the difference between DSLM and DSLR cameras, the impact of sensor size, establish the background of DSLR cameras use in motion picture and explain why I decided on a DSLM camera and a smaller sensor size. I limit myself to how the choice of camera equipment has affected my production and do not claim I made the best decision or have tried all the equipment and all the cameras to get the best results. This work is in a nutshell a reflection on technical decisions regarding the choice of camera equipment and how this has affected the work process and the final product of the documentary. The theory chapter is based mainly on Barry Andersson's book The DSLR filmmaker's handbook, which was written when I started to acquire my own camera equipment. I present how the camera performed during the three stages of a production, which are preproduction, recording and post production. I conclude with the pros and cons of working with my camera and proceed to discuss the differences I think there would be between the result of a production made with an expensive camera in contrast to a production made with a cheaper camera. Conclusions I came to are that the camera provided a good image quality in relation to its price, and that it suited a production like the one I did, and that a more expensive camera would probably not have affected the final product noticeably without a direct comparison. What I considered to be more important is that you should know what other equipment is needed and if that is not used, it will be a bigger difference than if you simply had used a more expensive camera.