Tapahtumakonseptin kehittäminen kohderyhmälähtöiseksi palvelumuotoilun avulla : Marttaliiton Kupit ja kapustat kiertoon -tapahtumat
Ranta, Kirsi (2018)
Ranta, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Marttaliitto ry:n Kupit ja kapustat kiertoon -tapahtumakonseptista kohderyhmälähtöisempi. Työssä pyrin vastaamaan asettamaani päätutkimuskysymykseen Millä keinoilla Kupit ja kapustat kiertoon -tapahtumasta luodaan mahdollisimman laadukas ja houkutteleva sen kohderyhmälle?
Kupit ja kapustat kiertoon on opintonsa aloittaville korkeakoulu- ja toisen asteen opiskelijoille suunnattu tapahtumakonsepti, jonka päätavoitteena on tukea opiskelijoita heidän opintojensa alkuvaiheessa. Tapahtumien teemana on kestävä elämäntapa ja resurssiviisas arki. Tapahtumia järjestetään 16:lla eri paikkakunnalla ympäri Suomen, ja jokaisella tapahtumalla on oma järjestäjänsä. Työskentelin itse opinnäytetyön aikana Kupit ja kapustat kiertoon -tapahtumien koordinaattorina, joten pystyin aidosti viemään tutkimustyön kautta löytyneitä huomioita ja tuloksia käytäntöön.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytin palvelumuotoilua. Työ noudattaa palvelumuotoilun prosessia, vaikka jääkin osin vajaaksi, sillä lopputulosta ei ollut mahdollista opinnäytetyön puitteissa testata. Opinnäyte keskittyykin tapahtumien suunnitteluvaiheeseen, ei toteutukseen.
Menetelminä opinnäytetyössä käytin palvelumuotoilulle tyypillisiä metodeja, eli kohderyhmäanalyysiä, yhteiskehittämistä, työpajatyöskentelyä sekä palvelupolkua. Kohderyhmäanalyysin pohjalta kokosin yhteen asiakasprofiilit, joita pystyin hyödyntämään palvelupolun analysoimisessa ja kehitystyössä.
Tarkastelen tutkimustyötä kolmen teorian kautta: palvelumuotoilu, tapahtumatuotanto ja asiantuntijoiden johtaminen. Nämä kolme teoriaa yhdistyvät työssä vahvasti toisiinsa ja luovat yhtenäisen kokonaisuuden, jonka avulla on mahdollista tarkastella tutkittavaa kohdetta tarkoituksenmukaisesti. Palvelumuotoilu tuo näkökulmia tutkimustyön prosessiin ja sen vaiheisiin, tapahtumatuotannon teorian kautta tarkastelen erityisesti tapahtumakonseptia ja asiantuntijoiden johtamisen teorian kautta pyrin tutkimaan johtamisen merkitystä lopputuloksen ja kohderyhmän kannalta.
Kehitystyön lopputuloksena syntyi järjestäjille suunnattu tutkimustyön ja tulosten pohjalta laadittu uusi ohjeistus. Tapahtumien nimi vaihdettiin ja niiden sisältöjä muovattiin kohderyhmää houkuttelevimmiksi. Toisaalta opinnäytetyön kautta ymmärsin sisäisen markkinoinnin merkityksen lopputuloksen kannalta, joten ohjeistuksessa otettiin huomioon erilaiset järjestäjät ja heidän tarpeensa tapahtumien tekijöinä.
Kupit ja kapustat kiertoon on opintonsa aloittaville korkeakoulu- ja toisen asteen opiskelijoille suunnattu tapahtumakonsepti, jonka päätavoitteena on tukea opiskelijoita heidän opintojensa alkuvaiheessa. Tapahtumien teemana on kestävä elämäntapa ja resurssiviisas arki. Tapahtumia järjestetään 16:lla eri paikkakunnalla ympäri Suomen, ja jokaisella tapahtumalla on oma järjestäjänsä. Työskentelin itse opinnäytetyön aikana Kupit ja kapustat kiertoon -tapahtumien koordinaattorina, joten pystyin aidosti viemään tutkimustyön kautta löytyneitä huomioita ja tuloksia käytäntöön.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytin palvelumuotoilua. Työ noudattaa palvelumuotoilun prosessia, vaikka jääkin osin vajaaksi, sillä lopputulosta ei ollut mahdollista opinnäytetyön puitteissa testata. Opinnäyte keskittyykin tapahtumien suunnitteluvaiheeseen, ei toteutukseen.
Menetelminä opinnäytetyössä käytin palvelumuotoilulle tyypillisiä metodeja, eli kohderyhmäanalyysiä, yhteiskehittämistä, työpajatyöskentelyä sekä palvelupolkua. Kohderyhmäanalyysin pohjalta kokosin yhteen asiakasprofiilit, joita pystyin hyödyntämään palvelupolun analysoimisessa ja kehitystyössä.
Tarkastelen tutkimustyötä kolmen teorian kautta: palvelumuotoilu, tapahtumatuotanto ja asiantuntijoiden johtaminen. Nämä kolme teoriaa yhdistyvät työssä vahvasti toisiinsa ja luovat yhtenäisen kokonaisuuden, jonka avulla on mahdollista tarkastella tutkittavaa kohdetta tarkoituksenmukaisesti. Palvelumuotoilu tuo näkökulmia tutkimustyön prosessiin ja sen vaiheisiin, tapahtumatuotannon teorian kautta tarkastelen erityisesti tapahtumakonseptia ja asiantuntijoiden johtamisen teorian kautta pyrin tutkimaan johtamisen merkitystä lopputuloksen ja kohderyhmän kannalta.
Kehitystyön lopputuloksena syntyi järjestäjille suunnattu tutkimustyön ja tulosten pohjalta laadittu uusi ohjeistus. Tapahtumien nimi vaihdettiin ja niiden sisältöjä muovattiin kohderyhmää houkuttelevimmiksi. Toisaalta opinnäytetyön kautta ymmärsin sisäisen markkinoinnin merkityksen lopputuloksen kannalta, joten ohjeistuksessa otettiin huomioon erilaiset järjestäjät ja heidän tarpeensa tapahtumien tekijöinä.