"Lomakkeista luovuuteen" : Osaamisen näkyväksi tekeminen luovin menetelmin nuorten työpajavalmennuksessa
Juntunen, Erja (2018)
Juntunen, Erja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111885
Tiivistelmä
Kehittämisen kohteena oli tilaajan nuorten valmennuspalveluissa itsearvioinnin kehittäminen ”lomakkeista luovuuteen.
Opinnäytetyön tilaajan tarkoituksena on kehittää nuoren henkilökohtaista valmennuspolkua enemmän nuoren tarpeista lähteväksi ja sen etenemistä nuoren itse dokumentoimaksi. Tilaaja haluaan työpajavalmennuksessa ottaa käyttöön luovia menetelmiä osaamisen tunnistamisessa ja sen näkyväksi tekemisessä nuorelle itselleen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä nuorille luovien menetelmien käyttöä itsearvioinnin välineenä, kerätä nuorten mielipiteitä erilaisista luovista menetelmistä ja niiden käytöstä valmennuksessa sekä testata luovien menetelmien käyttöä. Tavoitteena oli myös kehittämistyön avulla osallistaa työpajanuoret palvelumuotoiluun.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siinä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, jotka olivat havainnointi ja kyselylomakkeet (2kpl.)
Tiedonkeruun ja kehittämistyön tuloksena tilaaja sai arvokasta tietoa nuorten mielipiteistä palvelun kehittämiseen ja opinnäytetyöntekijän tekemän ohjeistuksen luovien menetelmien käytöstä valmennuksen itsearvioinnissa.
Opinnäytetyöstä saatua tietoa opinnäytetyön tuottamaa ohjeistusta voidaan hyödyntää nuorten työpajavalmennuksessa yleisesti.
Opinnäytetyön tilaajan tarkoituksena on kehittää nuoren henkilökohtaista valmennuspolkua enemmän nuoren tarpeista lähteväksi ja sen etenemistä nuoren itse dokumentoimaksi. Tilaaja haluaan työpajavalmennuksessa ottaa käyttöön luovia menetelmiä osaamisen tunnistamisessa ja sen näkyväksi tekemisessä nuorelle itselleen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä nuorille luovien menetelmien käyttöä itsearvioinnin välineenä, kerätä nuorten mielipiteitä erilaisista luovista menetelmistä ja niiden käytöstä valmennuksessa sekä testata luovien menetelmien käyttöä. Tavoitteena oli myös kehittämistyön avulla osallistaa työpajanuoret palvelumuotoiluun.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siinä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, jotka olivat havainnointi ja kyselylomakkeet (2kpl.)
Tiedonkeruun ja kehittämistyön tuloksena tilaaja sai arvokasta tietoa nuorten mielipiteistä palvelun kehittämiseen ja opinnäytetyöntekijän tekemän ohjeistuksen luovien menetelmien käytöstä valmennuksen itsearvioinnissa.
Opinnäytetyöstä saatua tietoa opinnäytetyön tuottamaa ohjeistusta voidaan hyödyntää nuorten työpajavalmennuksessa yleisesti.