Nautakarjan myyntiopas
Eteläaho, Sanna (2018)
Eteläaho, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111881
Tiivistelmä
Nykyisen karjatalouden kehityksen trendinä on ollut, että tilalliset laajentavat tuotantoaan. Samalla eläinten myyntiä suunnittelevat tilalliset joutuvat miettimään, kuinka saada mah-dolliset asiakkaat kiinnostumaan juuri heidän myynnissä olevista eläimistään. Eläinten myyntiin liittyy tärkeitä seikkoja, joita on syytä ottaa huomioon myyntihetkellä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tilallisille eläinten myyntiä helpottava tietopaketti ja erillinen opas. Oppaan tarkoituksena on ohjeistaa asioista, joita on syytä ottaa huomioon myynti-ilmoitusta tehtäessä ja eläinten myymisessä Suomessa.
Opinnäyte toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin artikkeleista ja verk-kojulkaisuista. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Menestyvä keskisuomalainen nautakarja-tila -hanke eli Meka-hanke, jonka tavoitteena on kehittää keskisuomalasta nautakarjata-loutta ja kasvinviljelyä Keski-Suomessa. Opinnäytetyössä esitellään erilaisia myyntikanavia, kuten lehti-ilmoitukset, huutokaupat, verkkokaupat ja sosiaalinen media. Opinnäytetyön ohella koottiin tietokortti, johon listattiin keskeisimmät myyntitapahtuman vaiheet.
Myynti-ilmoituksen tulee olla selkeä ja ytimekäs. Ilmoituksen kiinnostavuus voi lisääntyä, mikäli se sisältää hyvälaatuisen kuvan tai mahdollisesti myös videon. On suositeltavaa, että myynti-ilmoitus tuo ilmi sukupuun sekä tuotanto-ominaisuuksia, hinnan, mutta myös muita ominaisuuksia, kuten luonteen, rakenteen ja terveystietoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tilallisille eläinten myyntiä helpottava tietopaketti ja erillinen opas. Oppaan tarkoituksena on ohjeistaa asioista, joita on syytä ottaa huomioon myynti-ilmoitusta tehtäessä ja eläinten myymisessä Suomessa.
Opinnäyte toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin artikkeleista ja verk-kojulkaisuista. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Menestyvä keskisuomalainen nautakarja-tila -hanke eli Meka-hanke, jonka tavoitteena on kehittää keskisuomalasta nautakarjata-loutta ja kasvinviljelyä Keski-Suomessa. Opinnäytetyössä esitellään erilaisia myyntikanavia, kuten lehti-ilmoitukset, huutokaupat, verkkokaupat ja sosiaalinen media. Opinnäytetyön ohella koottiin tietokortti, johon listattiin keskeisimmät myyntitapahtuman vaiheet.
Myynti-ilmoituksen tulee olla selkeä ja ytimekäs. Ilmoituksen kiinnostavuus voi lisääntyä, mikäli se sisältää hyvälaatuisen kuvan tai mahdollisesti myös videon. On suositeltavaa, että myynti-ilmoitus tuo ilmi sukupuun sekä tuotanto-ominaisuuksia, hinnan, mutta myös muita ominaisuuksia, kuten luonteen, rakenteen ja terveystietoja.