Soratien kelirikkokohteiden määrittäminen uusilla toimenpiteillä korjauksen suunnittelun perustana : Maantie 2700, Pyntäinen-Honkajoki
Nässi, Teemu (2018)
Nässi, Teemu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111865
Tiivistelmä
Sorateiden kelirikko-ongelmat aiheuttavat raskaalle liikenteelle taloudellisia tappioita ja haittaavat päivittäisten tienkäyttäjien kulkuyhteyksiä. Kelirikko-ongelmat tulevat lisääntymään ilmaston lämpenemisen takia, jolloin kelirikkoa esiintyy koko talven ajan myöhäissyksystä loppukevääseen. Nykyiset resurssit eivät riitä korjaamaan kaikkia kelirikkokohteita, ja korjaustoimenpiteiden kohdentaminen oikeille tieosuuksille on puutteellista.
Tämän insinöörityön tavoitteena on luoda toimintamalli hoitourakoitsijalle kelirikon inventointiin kevyillä menetelmillä. Tämä insinöörityö tehdään Destia Oy:n toimeksiantona. Hoitourakoitsijan tai muiden säännöllisesti tietä käyttävien toimesta tehtävä inventointi on järkevä ja luotettava vaihtoehto, koska heidän tietämyksensä teistä on hyvä ja he käyttävät teitä säännöllisesti. Inventoinnin tulisi olla käyttäjäystävällistä, eikä huomioiden tekeminen ei saisi viedä liikaa aikaa ja vaivaa sen tekijältä.
Työssä testatut inventointimenetelmät tuottivat osittain tulosta, mutta niissä oli kuitenkin paljon kehittämisen varaa. Kelirikkoa pystyttiin havainnoimaan ja tieosuuksia vertailemaan keskenään kuvausmateriaalin avulla, mutta sitä ei vielä nykyisellä sovellusversiolla pystytty tekemään järkevästi. Kelirikon inventointiin käytettyjä sovelluksia on mahdollista kehittää automaattisiksi, jolloin ne keräävät itsestään dataa ja tekevät ns. herätteitä. Tällöin konkreettista materiaalia syntyy ja korjauskohteet voidaan kohdentaa teille tehokkaammin ja edullisemmin.
Kelirikkokohteiden suunnittelussa ja korjaamisessa edelleenkin huomattavia asioita ovat tilaajan ja urakoitsijan välinen yhteistyö sekä tien merkittävyys. Kelirikkojen inventoinnin toimintamallilla voidaan myös kohdentaa paremmin kunnossapidon toimia tiestölle, minkä avulla voidaan lieventää kelirikkoa vakavimmilla tieosuuksilla. Digitaalisuuden hyödyntäminen kelirikkojen inventoinnissa on potentiaalinen ja kehitettävissä oleva vaihtoehto, jonka avulla inventointia ja korjausten suunnittelua voidaan tehostaa ja näin ollen maanteiden korjausvelkaa lyhentää.
Tämän insinöörityön tavoitteena on luoda toimintamalli hoitourakoitsijalle kelirikon inventointiin kevyillä menetelmillä. Tämä insinöörityö tehdään Destia Oy:n toimeksiantona. Hoitourakoitsijan tai muiden säännöllisesti tietä käyttävien toimesta tehtävä inventointi on järkevä ja luotettava vaihtoehto, koska heidän tietämyksensä teistä on hyvä ja he käyttävät teitä säännöllisesti. Inventoinnin tulisi olla käyttäjäystävällistä, eikä huomioiden tekeminen ei saisi viedä liikaa aikaa ja vaivaa sen tekijältä.
Työssä testatut inventointimenetelmät tuottivat osittain tulosta, mutta niissä oli kuitenkin paljon kehittämisen varaa. Kelirikkoa pystyttiin havainnoimaan ja tieosuuksia vertailemaan keskenään kuvausmateriaalin avulla, mutta sitä ei vielä nykyisellä sovellusversiolla pystytty tekemään järkevästi. Kelirikon inventointiin käytettyjä sovelluksia on mahdollista kehittää automaattisiksi, jolloin ne keräävät itsestään dataa ja tekevät ns. herätteitä. Tällöin konkreettista materiaalia syntyy ja korjauskohteet voidaan kohdentaa teille tehokkaammin ja edullisemmin.
Kelirikkokohteiden suunnittelussa ja korjaamisessa edelleenkin huomattavia asioita ovat tilaajan ja urakoitsijan välinen yhteistyö sekä tien merkittävyys. Kelirikkojen inventoinnin toimintamallilla voidaan myös kohdentaa paremmin kunnossapidon toimia tiestölle, minkä avulla voidaan lieventää kelirikkoa vakavimmilla tieosuuksilla. Digitaalisuuden hyödyntäminen kelirikkojen inventoinnissa on potentiaalinen ja kehitettävissä oleva vaihtoehto, jonka avulla inventointia ja korjausten suunnittelua voidaan tehostaa ja näin ollen maanteiden korjausvelkaa lyhentää.