Tilitoimistopalveluiden automatisointi - Case: Rezulto Oy
Jääskeläinen, Paavo (2018)
Jääskeläinen, Paavo
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Tilitoimistopalveluiden automatisointi. Tarkoituksena työssä on selvittää, millainen mahdollisuus pienellä tilitoimistolla on automatisoida palveluitaan ja millainen ohjelmisto tähän tarkoitukseen on paras.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käytiin läpii tilitoimistojen tarjoamia palveluita ja digitalisaation tuomia vaihtoehtoja, mahdollisuuksia ja haasteita.
Tutkimusosa suoritettiin Case-yritys Rezulto Oy:n tarjoamilla resursseilla kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja teemahaastatteluita, jotka suoritettiin toimeksiantajayrityksen tiloissa ja työntekijöiden kesken. Osallistuva havainnointi tapahtui syyskuun 2017 ja tammikuun 2018 välillä. Teemahaastattelut suoritettiin puolestaan maaliskuussa 2018.
Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella saatiin muodostettua lista, joihin tulee keskitettyä pienen tilitoimiston ohjelmistovalinnan suhteen. Listan avulla pystyttiin esittelemään neljä erilaista ohjelmistoratkaisua, joista jokainen parantaisi toimeksiantajayrityksen kaltaisen pienen tilitoimiston toimintoja ja loisi mahdollisuuksia tarjota uudenlaisia palveluita.
Teemahaastattelujen perusteella pystyttiin toteamaan digitalisoimisen mahdollistavan uusia palvelumahdollisuuksia, jotka todennäköisimmin olisivat konsultointi- ja analysointipalveluita, prosessien tehostamista taloushallinnon näkökulmasta ja taloushallinnon opetus- ja ohjauspalveluita.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käytiin läpii tilitoimistojen tarjoamia palveluita ja digitalisaation tuomia vaihtoehtoja, mahdollisuuksia ja haasteita.
Tutkimusosa suoritettiin Case-yritys Rezulto Oy:n tarjoamilla resursseilla kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja teemahaastatteluita, jotka suoritettiin toimeksiantajayrityksen tiloissa ja työntekijöiden kesken. Osallistuva havainnointi tapahtui syyskuun 2017 ja tammikuun 2018 välillä. Teemahaastattelut suoritettiin puolestaan maaliskuussa 2018.
Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella saatiin muodostettua lista, joihin tulee keskitettyä pienen tilitoimiston ohjelmistovalinnan suhteen. Listan avulla pystyttiin esittelemään neljä erilaista ohjelmistoratkaisua, joista jokainen parantaisi toimeksiantajayrityksen kaltaisen pienen tilitoimiston toimintoja ja loisi mahdollisuuksia tarjota uudenlaisia palveluita.
Teemahaastattelujen perusteella pystyttiin toteamaan digitalisoimisen mahdollistavan uusia palvelumahdollisuuksia, jotka todennäköisimmin olisivat konsultointi- ja analysointipalveluita, prosessien tehostamista taloushallinnon näkökulmasta ja taloushallinnon opetus- ja ohjauspalveluita.