Sosiaalisen median ohjekirja Wellcampille
Pakarinen, Pauliina (2018)
Pakarinen, Pauliina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111740
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantaja on verkkovalmennus- ja personal training -yritys Wellcamp. Työ on produkti, jonka tavoitteena on luoda sosiaalisen median ohjekirja. Tavoitteena on myös selkeyttää yrityksen strategiaa ja sosiaalisen median markkinointia sekä helpottaa yrityksen arkea.
Työn ensimmäisessä osassa esitellään toimeksiantajayritys Wellcamp ja kerrotaan miten yritys on tähän asti toteuttanut sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta teoriaosuudesta. Ensimmäisessä osiossa pohditaan, miten digitaalinen murros on vaikuttanut yritysten markkinointiin ja miksi sosiaalinen media ylipäätään on niin suosittu ihmisten keskuudessa. Osiossa esitellään työhön kolme valittua kanavaa ja kerrotaan miten niissä toteutetaan tehokasta markkinointia.
Tietoperustan toisessa osassa perehdytään tarkemmin sosiaalisen median strategiaan. Strategiaa lähestytään ostopolun ja palvelun brändäämisen kautta. Osiossa käsitellään tarkemmin kaksi jo olemassa olevaa strategiamallia, joista otetaan vaikutteita Wellcampin omaan strategiaan.
Opittua teoriaa sovelletaan käytännössä toteuttamalla markkinointikampanja kolmessa valitussa kanavassa: Facebookissa, yritysblogissa ja Google AdWordsissa. Google AdWords -mainonta vahvistaa sosiaalisen median kampanjoiden tehoa ja se on tärkeä osa sosiaalisen median strategiaa.
Kampanjoiden tavoitteena on lisätä yrityksen tunnettuutta, kasvattaa myyntiä ja parantaa brändimielikuvaa hyvinvointi- ja liikunta-alalla.
Työn edetessä huomattiin, että sosiaalinen media muuttuu jatkuvasti ja sen vuoksi kerran luotu strategia ei ole käytännössä koskaan valmis. Tietotaitoa on hankittava jatkuvasti, jos mielii pysyä kehityksen aallon harjalla. On myös varauduttava siihen, että se mikä toimi tänään, ei välttämättä toimi huomenna. Sosiaalisen median strategia on yrityksen eliniän pituinen prosessi.
Työn ensimmäisessä osassa esitellään toimeksiantajayritys Wellcamp ja kerrotaan miten yritys on tähän asti toteuttanut sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta teoriaosuudesta. Ensimmäisessä osiossa pohditaan, miten digitaalinen murros on vaikuttanut yritysten markkinointiin ja miksi sosiaalinen media ylipäätään on niin suosittu ihmisten keskuudessa. Osiossa esitellään työhön kolme valittua kanavaa ja kerrotaan miten niissä toteutetaan tehokasta markkinointia.
Tietoperustan toisessa osassa perehdytään tarkemmin sosiaalisen median strategiaan. Strategiaa lähestytään ostopolun ja palvelun brändäämisen kautta. Osiossa käsitellään tarkemmin kaksi jo olemassa olevaa strategiamallia, joista otetaan vaikutteita Wellcampin omaan strategiaan.
Opittua teoriaa sovelletaan käytännössä toteuttamalla markkinointikampanja kolmessa valitussa kanavassa: Facebookissa, yritysblogissa ja Google AdWordsissa. Google AdWords -mainonta vahvistaa sosiaalisen median kampanjoiden tehoa ja se on tärkeä osa sosiaalisen median strategiaa.
Kampanjoiden tavoitteena on lisätä yrityksen tunnettuutta, kasvattaa myyntiä ja parantaa brändimielikuvaa hyvinvointi- ja liikunta-alalla.
Työn edetessä huomattiin, että sosiaalinen media muuttuu jatkuvasti ja sen vuoksi kerran luotu strategia ei ole käytännössä koskaan valmis. Tietotaitoa on hankittava jatkuvasti, jos mielii pysyä kehityksen aallon harjalla. On myös varauduttava siihen, että se mikä toimi tänään, ei välttämättä toimi huomenna. Sosiaalisen median strategia on yrityksen eliniän pituinen prosessi.