Sosiaaliset hätätilanteet ensihoidossa : Simulaatio-opetusmateriaali Oulun ammattikorkeakoululle
Keränen, Niina (2018)
Keränen, Niina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111652
Tiivistelmä
Sosiaalisen hädän ilmeneminen ei tunne aikaa eikä paikkaa, joten sitä voidaan kohdata millä ensihoitotehtävällä tahansa. Ensihoitajalla on terveydenhuollon ammattihenkilönä vastuu tunnistaa ja huomioida sosiaaliseen hätään liittyvät tilanteet. Sosiaalisten hätätilanteiden tunnistaminen on osa ensihoitotehtävien normaalia ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion toteuttamista. Tilanteet voivat olla ensihoitajille hyvinkin haasteellisia.
Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon opinnoissa on huomioitu lisääntyvä sosiaalisten hätätilanteiden määrä ensihoitotehtävillä. Vuonna 2017 aloittaneilla ensihoitajaopiskelijoilla on uudistunut opetussuunnitelma, jossa on uutena opintojaksona sosiaaliset ja psyykkiset hätätilanteet ensihoidossa ja akuuttihoitotyössä. Opintojaksoa suunniteltaessa koettiin tarvetta simulaatioharjoituksille. Opinnäytetyönäni laadin Oulun ammattikorkeakoululle koulutusmateriaalin, joka koostuu ennakkotehtävästä ja kahdesta simulaatiosta. Koulutuksen aiheena on sosiaaliset hätätilanteet ensihoidossa ja tavoitteena ensihoitajaopiskelijoiden osaamisen lisääminen ja tätä kautta potilasturvallisuuden sekä potilaiden saaman hoidon laadun parantaminen.
Opinnäytetyö oli tuotekehitysprojekti, jossa valmistui kaksi simulaatioharjoitusta ja niihin valmistava ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä sisältää kysymyksiä sosiaalipalveluista, sosiaalisista hätätilanteista ja niiden hoitamisesta, ensihoidon ja sosiaalihuollon yhteistyöstä sekä ensihoitajan vastuusta ja ilmoitusvelvollisuudesta. Simulaatioissa painotetaan potilaan systemaattisen tutkimisen lisäksi sosiaalisen hätätilanteen ja ilmoitusvelvollisuuden tunnistamista, ilmoituksen tekemistä sosiaalihuoltoon sekä ohjausta oikean avun saamisessa.
Projektin lopputuloksena syntyneiden harjoitusten ja ennakkotehtävän laatimisessa käytettiin ajankohtaista ja tutkittua tietoa potilaan tutkimisesta ja sosiaalisista hätätilanteista ensihoidossa sekä viimeisintä pedagogista tietoa simulaatioharjoituksista. Tavoitteenani oli laatia ennakkotehtävästä mahdollisimman monipuolinen ja simulaatioskenaarioissa pyrin todenmukaisuuteen. Saamani palautteen perusteella opetusmateriaali vastasi sille asetettuja tavoitteita. Palautteen mukaan ennakkotehtävä on kattava, auttaa simulaatioihin valmistautumisessa ja tukee simulaatioissa onnistumista. Simulaatiot kuvattiin todenmukaisiksi ja käytännönläheisiksi. Valmiit harjoitukset ja ennakkotehtävä luovutetaan Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon opettajien käyttöön sähköisessä muodossa.
Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon opinnoissa on huomioitu lisääntyvä sosiaalisten hätätilanteiden määrä ensihoitotehtävillä. Vuonna 2017 aloittaneilla ensihoitajaopiskelijoilla on uudistunut opetussuunnitelma, jossa on uutena opintojaksona sosiaaliset ja psyykkiset hätätilanteet ensihoidossa ja akuuttihoitotyössä. Opintojaksoa suunniteltaessa koettiin tarvetta simulaatioharjoituksille. Opinnäytetyönäni laadin Oulun ammattikorkeakoululle koulutusmateriaalin, joka koostuu ennakkotehtävästä ja kahdesta simulaatiosta. Koulutuksen aiheena on sosiaaliset hätätilanteet ensihoidossa ja tavoitteena ensihoitajaopiskelijoiden osaamisen lisääminen ja tätä kautta potilasturvallisuuden sekä potilaiden saaman hoidon laadun parantaminen.
Opinnäytetyö oli tuotekehitysprojekti, jossa valmistui kaksi simulaatioharjoitusta ja niihin valmistava ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä sisältää kysymyksiä sosiaalipalveluista, sosiaalisista hätätilanteista ja niiden hoitamisesta, ensihoidon ja sosiaalihuollon yhteistyöstä sekä ensihoitajan vastuusta ja ilmoitusvelvollisuudesta. Simulaatioissa painotetaan potilaan systemaattisen tutkimisen lisäksi sosiaalisen hätätilanteen ja ilmoitusvelvollisuuden tunnistamista, ilmoituksen tekemistä sosiaalihuoltoon sekä ohjausta oikean avun saamisessa.
Projektin lopputuloksena syntyneiden harjoitusten ja ennakkotehtävän laatimisessa käytettiin ajankohtaista ja tutkittua tietoa potilaan tutkimisesta ja sosiaalisista hätätilanteista ensihoidossa sekä viimeisintä pedagogista tietoa simulaatioharjoituksista. Tavoitteenani oli laatia ennakkotehtävästä mahdollisimman monipuolinen ja simulaatioskenaarioissa pyrin todenmukaisuuteen. Saamani palautteen perusteella opetusmateriaali vastasi sille asetettuja tavoitteita. Palautteen mukaan ennakkotehtävä on kattava, auttaa simulaatioihin valmistautumisessa ja tukee simulaatioissa onnistumista. Simulaatiot kuvattiin todenmukaisiksi ja käytännönläheisiksi. Valmiit harjoitukset ja ennakkotehtävä luovutetaan Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon opettajien käyttöön sähköisessä muodossa.