Kaikki ei mennyt ihan putkeen Kiinassa : tapausesimerkkejä ja vinkkejä haasteisiin
Laakkonen, Marjut (2018)
Laakkonen, Marjut
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111628
Tiivistelmä
Kiinan markkinat houkuttelevat yhä useampia suomalaisia pieniä- ja keskisuuria yrityksiä (Pk-yrityksiä). Kiinassa kilpailu on koventunut, kiinalaiset yritykset valmistavat ja kilpailevat omilla laadukkailla tuotteilla kotimaan ja ulkomaan markkinoilla.
Asun Kiinassa, joten halusin hyödyntää opinnäytetyössäni Kiina-asiantuntijoiden kokemusta sekä tietoa ja taitoa Kiinan markkinoista. Selvitin asiantuntijoiden näkemyksiä suomalaisten Pk-yritysten haasteista yritysten aloittaessa liiketoimintaa Kiinassa. Opinnäytetyö on tehty Finpro Oy Kiinan toimipisteen hyväksymänä. Työssä olen haastatellut Finpro Oy Pekingin toimiston asiantuntijoita, Kiinassa työskenteleviä konsultteja sekä Kiina-asiantuntija yrittäjiä.
Työssäni olen kertonut Kiinan hallinnon rakenteesta ja taloudesta sekä Kiinan markkinoiden vaatimuksista. Työssä käsitellään lyhyesti kansainvälistä kauppaa sekä Suomen ja Kiinan välistä kauppaa. Näiden lisäksi olen halunnut tuoda esille asioita, jotka vaikuttavat suhteiden rakentamiseen Kiinassa. Suhteita rakennettaessa on hyvä tiedostaa, että Kiina on mobiilimaa, jolla on omat toimivat mobiilisovellukset. Lisäksi on hyvä tietää, mitä tarkoittavat Guanxi-verkosto ja kasvot/kasvojen menettäminen.
Suomen ja Kiinan väliset kulttuurierot ovat suuret. Kulttuurieroja tuon esille Hofsteden tekemän kulttuuritutkimuksen avulla ja internetissä tekemäni vertailun pohjalta. Opinnäytetyössä olen lisäksi käsitellyt muutaman liiketoimintaan liittyvän yleisen ulkomaalaisille tapahtuneen huijaustapauksen, vastaavia on tapahtunut myös suomalaisille yrittäjille.
Tutkimus on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelututkimusta. Haastattelut on tehty kahdella tavalla, sähköpostitse lähetetyt haastattelut ja henkilökohtaisesti tehdyt haastattelut. Olen analysoinut ja yksinkertaistanut haastatteluvastaukset sekä yhdistänyt samanlaiset vastaukset.
Asiantuntijoiden mukaan suomalaisten Pk-yritysten suurimmat haasteet johtuvat Kiinan kulttuurin ja markkinoiden erilaisuudesta verrattaessa Suomeen, vaikeuksista löytää hyvät yhteistyökumppanit ja yrityksien liian vähäisistä resursseista. Yritykset eivät osaa varautua siihen, että Kiinan markkinoille meno vaatii aikaa ja resursseja, yhteistyökumppaneihin täytyy rakentaa henkilökohtaiset suhteet ja Kiinan kulttuuriin sekä markkinoihin täytyy tutustua etukäteen huolellisesti. Kiinassa kustannukset ovat nousseet, jonka vuoksi yritysten täytyy tehdä huolellinen arviointi Kiinan markkinoille lähtemisestä. Mikäli yritys pääsee Kiinan suurille markkinoille, sen pitää pystyä vastaamaan kysyntään. Yrityksellä pitää olla kyky kasvattaa tuotantoa.
Useita suomalaisia yrityksiä kiinnostavat markkinat Kiinassa. Sinne lähteminen tuo haasteita mutta onnistuessaan myös hyvinvointia monella tavalla. Kiinassa suomalaisten yritysten ei tarvitse olla yksin. Asiantuntevaa apua tarjoavat Business Finland Pekingissä, Shanghaissa, Guangzhoussa, Hongkongissa ja Taiwanilla, EU SMS Centre (Small and Medium Scale) Pekingissä sekä useat kokeneet konsultti- ja asiantuntijayritykset Kiinassa ja Suomessa.
Asun Kiinassa, joten halusin hyödyntää opinnäytetyössäni Kiina-asiantuntijoiden kokemusta sekä tietoa ja taitoa Kiinan markkinoista. Selvitin asiantuntijoiden näkemyksiä suomalaisten Pk-yritysten haasteista yritysten aloittaessa liiketoimintaa Kiinassa. Opinnäytetyö on tehty Finpro Oy Kiinan toimipisteen hyväksymänä. Työssä olen haastatellut Finpro Oy Pekingin toimiston asiantuntijoita, Kiinassa työskenteleviä konsultteja sekä Kiina-asiantuntija yrittäjiä.
Työssäni olen kertonut Kiinan hallinnon rakenteesta ja taloudesta sekä Kiinan markkinoiden vaatimuksista. Työssä käsitellään lyhyesti kansainvälistä kauppaa sekä Suomen ja Kiinan välistä kauppaa. Näiden lisäksi olen halunnut tuoda esille asioita, jotka vaikuttavat suhteiden rakentamiseen Kiinassa. Suhteita rakennettaessa on hyvä tiedostaa, että Kiina on mobiilimaa, jolla on omat toimivat mobiilisovellukset. Lisäksi on hyvä tietää, mitä tarkoittavat Guanxi-verkosto ja kasvot/kasvojen menettäminen.
Suomen ja Kiinan väliset kulttuurierot ovat suuret. Kulttuurieroja tuon esille Hofsteden tekemän kulttuuritutkimuksen avulla ja internetissä tekemäni vertailun pohjalta. Opinnäytetyössä olen lisäksi käsitellyt muutaman liiketoimintaan liittyvän yleisen ulkomaalaisille tapahtuneen huijaustapauksen, vastaavia on tapahtunut myös suomalaisille yrittäjille.
Tutkimus on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelututkimusta. Haastattelut on tehty kahdella tavalla, sähköpostitse lähetetyt haastattelut ja henkilökohtaisesti tehdyt haastattelut. Olen analysoinut ja yksinkertaistanut haastatteluvastaukset sekä yhdistänyt samanlaiset vastaukset.
Asiantuntijoiden mukaan suomalaisten Pk-yritysten suurimmat haasteet johtuvat Kiinan kulttuurin ja markkinoiden erilaisuudesta verrattaessa Suomeen, vaikeuksista löytää hyvät yhteistyökumppanit ja yrityksien liian vähäisistä resursseista. Yritykset eivät osaa varautua siihen, että Kiinan markkinoille meno vaatii aikaa ja resursseja, yhteistyökumppaneihin täytyy rakentaa henkilökohtaiset suhteet ja Kiinan kulttuuriin sekä markkinoihin täytyy tutustua etukäteen huolellisesti. Kiinassa kustannukset ovat nousseet, jonka vuoksi yritysten täytyy tehdä huolellinen arviointi Kiinan markkinoille lähtemisestä. Mikäli yritys pääsee Kiinan suurille markkinoille, sen pitää pystyä vastaamaan kysyntään. Yrityksellä pitää olla kyky kasvattaa tuotantoa.
Useita suomalaisia yrityksiä kiinnostavat markkinat Kiinassa. Sinne lähteminen tuo haasteita mutta onnistuessaan myös hyvinvointia monella tavalla. Kiinassa suomalaisten yritysten ei tarvitse olla yksin. Asiantuntevaa apua tarjoavat Business Finland Pekingissä, Shanghaissa, Guangzhoussa, Hongkongissa ja Taiwanilla, EU SMS Centre (Small and Medium Scale) Pekingissä sekä useat kokeneet konsultti- ja asiantuntijayritykset Kiinassa ja Suomessa.