Markkinoinnin kehittäminen : Case: Primaq Group Oy
Virrankoski, Paula (2018)
Virrankoski, Paula
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111566
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona pr- ja markkinointitoimisto Primaq Group Oy:lle. Sen tavoitteena on selvittää toimeksiantajayrityksen nykyisiltä asiakkailta, miten ja mistä he hankkivat tietoa markkinointipalveluja tuottavista toimijoista, minkälaista tietoa he haluavat löytää sekä auttaa löytämään keinoja, joiden avulla tunnistaa ja profiloida ostajien joukosta eroavia ryhmiä, jotka saattavat vaatia erillistä markkinointia ja tarjontaa. Tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle kattava analyysi siitä, missä yrityksen kannattaa mainostaa itseään ja miten.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osiosta: johdannosta, teoriasta ja empiriasta. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen kuuluvat teoriat business-to-business-markkinoinnista, segmentoinnista, brändistä ja imagosta, markkinointiviestinnästä sekä palveluista ja niiden laadusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Primaqin nykyisen asiakasyrityksen edustajaa.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä koko perusjoukkoon, vaan ainoastaan tutkimukseen valittuun otokseen. Tutkimustuloksista selviää, että asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä Primaqin markkinointiviestintään. Kehityskohteita kuitenkin ilmeni positiivisenkin palautteen kautta: joidenkin palveluiden esiintuomiseen ja markkinointikanavien valintaan kannattaa jatkossa keskittyä enemmän. Lisäksi uusia segmentointiperusteita kannattaa luoda, imagoa rakentaa tietoisemmin ja panostaa olemassa oleviin asiakkaisiin uusasiakashankintaa enemmän. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, koska reliabiliteetti ja validiteetti toteutuvat. Lisäksi tutkimuksessa päästiin sille asetettuihin tavoitteisiin.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osiosta: johdannosta, teoriasta ja empiriasta. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen kuuluvat teoriat business-to-business-markkinoinnista, segmentoinnista, brändistä ja imagosta, markkinointiviestinnästä sekä palveluista ja niiden laadusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Primaqin nykyisen asiakasyrityksen edustajaa.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä koko perusjoukkoon, vaan ainoastaan tutkimukseen valittuun otokseen. Tutkimustuloksista selviää, että asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä Primaqin markkinointiviestintään. Kehityskohteita kuitenkin ilmeni positiivisenkin palautteen kautta: joidenkin palveluiden esiintuomiseen ja markkinointikanavien valintaan kannattaa jatkossa keskittyä enemmän. Lisäksi uusia segmentointiperusteita kannattaa luoda, imagoa rakentaa tietoisemmin ja panostaa olemassa oleviin asiakkaisiin uusasiakashankintaa enemmän. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, koska reliabiliteetti ja validiteetti toteutuvat. Lisäksi tutkimuksessa päästiin sille asetettuihin tavoitteisiin.