Apinan apurit : Yhteisöllisyyden vahvistaminen esikouluryhmässä kuvataiteen ja musiikin keinoin
Lehtomäki, Mari-Minnea; Puhakka, Anna (2018)
Lehtomäki, Mari-Minnea
Puhakka, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111565
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa yhteisöllisyyttä luovien menetelmien avulla Ravurin päiväkodin esikouluryhmässä Vantaalla. Opinnäytetyössä käytetyt luovat menetelmät rajattiin kuvataiteen ja musiikin soveltavaan käyttöön. Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyi neljä toimintakertaa, jotka toteutettiin kahtia jaetulle esikouluryhmälle keväällä 2018. Toimintakerrat linkittyivät toisiinsa apinahahmon ja taustatarinan kautta.
Toiminnan tavoitteena oli yhteisöllisyyden vahvistaminen, onnistumisen kokemusten ja yhteisten elämyksien tuottaminen ryhmälle sekä musiikin ja kuvataiteen menetelmien soveltamismahdollisuuksien esitteleminen päiväkodin työntekijöille. Tavoitteiden toteutumista seurattiin havainnoimalla toimintaa, ja palautetta toiminnasta kerättiin päiväkodin työntekijöiltä palautelomakkeella, lapsilta janan avulla sekä molemmilta suullisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen, luoviin toimintoihin, sekä kuvataiteen ja musiikin menetelmien hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutustutaan esikouluun osana varhaiskasvatusta, sekä yhteisöllisen esikoulun malliin, joka on käytössä Ravurin päiväkodissa.
Opinnäytetyön myötä todettiin, että kuvataiteen ja musiikin avulla voitiin vaikuttaa yhteisöllisyyden rakentumisen prosessiin. Luova toiminta tarjosi esikouluryhmälle yhteisiä elämyksiä. Apinahahmon käytöstä saatiin hyvää palautetta sekä lapsilta, että päiväkodin työntekijöiltä. Taustatarinan ja päähenkilön käyttö todettiin hyväksi menetelmäksi, jota voitaisiin tulevaisuudessa tutkia lisää.
Toiminnan tavoitteena oli yhteisöllisyyden vahvistaminen, onnistumisen kokemusten ja yhteisten elämyksien tuottaminen ryhmälle sekä musiikin ja kuvataiteen menetelmien soveltamismahdollisuuksien esitteleminen päiväkodin työntekijöille. Tavoitteiden toteutumista seurattiin havainnoimalla toimintaa, ja palautetta toiminnasta kerättiin päiväkodin työntekijöiltä palautelomakkeella, lapsilta janan avulla sekä molemmilta suullisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen, luoviin toimintoihin, sekä kuvataiteen ja musiikin menetelmien hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutustutaan esikouluun osana varhaiskasvatusta, sekä yhteisöllisen esikoulun malliin, joka on käytössä Ravurin päiväkodissa.
Opinnäytetyön myötä todettiin, että kuvataiteen ja musiikin avulla voitiin vaikuttaa yhteisöllisyyden rakentumisen prosessiin. Luova toiminta tarjosi esikouluryhmälle yhteisiä elämyksiä. Apinahahmon käytöstä saatiin hyvää palautetta sekä lapsilta, että päiväkodin työntekijöiltä. Taustatarinan ja päähenkilön käyttö todettiin hyväksi menetelmäksi, jota voitaisiin tulevaisuudessa tutkia lisää.