Digitalisering ur ett konsumentmarknadsföringsperspektiv
Hedman, Angelina (2018)
Hedman, Angelina
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111552
Tiivistelmä
Viimeisten vuosikymmenten aikana markkinointi on muuttunut monella tavalla. Digitalisaation myötä tämän päivän markkinointi on noussut tasolle, jolla yritykset ovat joutuneet kehittämään uudet strategiat saadakseen asiakkaan huomion. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaan kokema lisäarvo, jonka hän saa uusien digitaalisien kommunikointikanavien kautta verrattuna perinteisiin kanaviin. Opinnäytetyö on laadittu apuvälineeksi yrityksille digitalisen kommunikaation ymmärtämiseksi, ja saadakseen näkemys asiakkaan suhtautumisesta aiheeseen.
Teoreettinen osa opinnäytetyöstä käsittää yleisiä suosituksia, jotka tulee huomioida kommunikoinnissa ja markkinoinnissa B2C-alueella. Siinä eritellään käsitteet digitaalinen ja perinteinen markkinointi niin, että lukija saa käsityksen niiden eroavaisuuksista.
Tutkimuksen empiirinen osa sisältää sekä laadullisen että määrällisen osion, jossa vastaajat kolmesta eri ikäryhmästä esittävät kokemuksensa digitalisoinnista. Kysely tehtiin verkkokyselyllä, jossa vastanneita oli 65.
Kysely osoitti, että asiakkaat suhtautuivat positiivisesti digitaaliseen kehitykseen. Sosiaaliset mediat ovat monelle tänä päivänä arkipäivää, minkä johdosta digitaalinen markkinointi voidaan todeta olevan paras mahdollinen tapa saavuttaa asiakkaat. Digitalisointi on suosinut markkinointia merkittävästi mitä tulee kustannuksiin, kommunikaatioon sekä tavoitettavuuteen.
Teoreettinen osa opinnäytetyöstä käsittää yleisiä suosituksia, jotka tulee huomioida kommunikoinnissa ja markkinoinnissa B2C-alueella. Siinä eritellään käsitteet digitaalinen ja perinteinen markkinointi niin, että lukija saa käsityksen niiden eroavaisuuksista.
Tutkimuksen empiirinen osa sisältää sekä laadullisen että määrällisen osion, jossa vastaajat kolmesta eri ikäryhmästä esittävät kokemuksensa digitalisoinnista. Kysely tehtiin verkkokyselyllä, jossa vastanneita oli 65.
Kysely osoitti, että asiakkaat suhtautuivat positiivisesti digitaaliseen kehitykseen. Sosiaaliset mediat ovat monelle tänä päivänä arkipäivää, minkä johdosta digitaalinen markkinointi voidaan todeta olevan paras mahdollinen tapa saavuttaa asiakkaat. Digitalisointi on suosinut markkinointia merkittävästi mitä tulee kustannuksiin, kommunikaatioon sekä tavoitettavuuteen.