Livsmedel och e-handel- Logistikens roll i utvecklingen av livsmedelsbranschen på Internet
Wiklund, Markus (2018)
Wiklund, Markus
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111551
Tiivistelmä
Teknikens och Internets framfart har lett till att allt fler företag flyttar eller skapar ny försäljning på Internet. Livsmedelsbranschen har dock inte hängt med i samma takt som andra branscher och antalet matbutiker på Internet är rätt så litet och de är relativt nya. Syftet med arbetet är att kartlägga hur långt marknaden har kommit i Finland och vilka faktorer som påverkar utvecklingen av livsmedelsförsäljningen på Internet. Arbetet behandlar företagens ställning på marknaden, utmaningarna inom logistiken och kundernas krav och förväntningar. I arbetet begränsas materialet till forskning och teori från länder vars marknader påminner om den finska. Fokus ligger på nyare teori men inkluderar även äldre forskning för att man lättare ska förstå hur livsmedelsförsäljningen på Internet har förändrats. Teorin bygger på en vidareutveckling av e-SERVQUAL, ett mätinstrument för kunders krav och förväntningar på en Internetbutik. Teorin består även av olika leveransmodeller och teori om flödeskedjan. Arbetet bygger bl.a. på Tanskanens forskning om kunder och Collas och Lapoules teori om leveranser. Studien är kvalitativ och utförs med semistrukturerade intervjuer. Intervjuobjekten är nyckelpersoner i respektive Internetbutik och studien innehåller även resultat från två svenska studier. Den ena intervjun görs på plats tillsammans med intervjuobjektet och den andra intervjupersonen svarar skriftligt på frågorna. Resultatet visar att höga transportkostnader är en av utmaningarna för butikerna. Transporterna har företagen utlokaliserat för att kunna fokusera på kundernas beställningar. Livsmedelsvaror är känsliga och billiga och kunderna vill gärna känna på produkterna innan de köps vilket försvårar nätbutikernas verksamhet. Ur intervjuerna framgår det att den finska marknaden har få kunder på ett stort geografiskt område. Eftersom köp av livsmedel är ett rutinköp tar det en lång tid att ändra på kundbeteendet. Butikerna kan hjälpa kunderna att börja handlar på Internet men det är kunderna själva som måste bryta sina köpmönster och våga ändra sina vanor. Livsmedelsförsäljningen på Internet ökar men den gör det långsamt. The technological advancement and the evolution of the Internet have lead to companies moving or establishing new sales opportunities on the Internet. The grocery market hasn’t developed in the same pace as other markets and the amount of grocery stores on the Internet is small and they are relatively new. The purpose of this thesis is to define how much the Finnish market has grown and to determine which factors that affect the development of grocery selling on the Internet. The thesis processes the companies’ position on the market, the logistic challenges and the customers’ demands and expectations. The material used in the thesis is restricted to research and theory from countries where the markets are similar to Finland’s. Focus lies on newer theories but also includes older research to easier understand how grocery selling on the Internet has changed. One part of the theory is a further development of e-SERVQUAL, an instrument to measure customers’ demands and expectations of an Internet store. The theory also consists of delivery models and theory about the supply chain. The thesis is based on Tanskanen’s research on customers and Collas’ and Lapoule’s theory on deliveries. The research of this thesis is qualitative and is accomplished by semistructured interviews. The interviewees have key roles in their Internet stores and the research also includes results from two researches made in Sweden. One interview is done in person with an interviewee and the other interviewee answered the questions in written form. The result shows that high transportation costs are one of the challenges for the stores. The transportations have been outsourced by the companies, so they can focus on the customers’ orders. Grocery products are sensitive and cheap, and the customers want to touch the products before buying them, which complicate the companies’ operations. The interviews indicate that the Finnish market has few customers on a big geographical area. Because buying groceries is a routine behavior, it takes a long time to change customers’ buying habits. The stores can help customers to start buying over the Internet, but the customers must break their buying behaviors and dare to change their habits by themselves. The online grocery market is growing but it does so slowly.