Instagramopas ja sen mahdollisuudet markkinoinnissa Vanhankylän Kartanolle
Kuisma, Tyyni (2018)
Kuisma, Tyyni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111549
Tiivistelmä
Aiheen valitseminen pohjautui toimeksiantajan toiveeseen saada lisää tietoa Instagramista ja sen mahdollisuudesta markkinointikanavana. Tekijä oli itse samoilla linjoilla toimeksiantajan kanssa ja näin pääsi nopeasti yhteisymmärrykseen aiheesta. Näin syntyi toimeksianto, jossa selvitettäisiin, mitkä asiat vaikuttavat menestyneeseen Instagram-tilin saavuttamiseen ja miten Vanhankylän Kartano voi kehittää omaa Instagram tiliä, että siitä tulisi menestyneempi. Tutkimuksen pohjalta tehtiin PowerPoint esitys, jossa tulee ilmi keskeisimmät tulokset toimeksiantajalle.
Työn teoriaosuus käsittelee digitalisaatiota, sosiaalista mediaa ja Instagramia. Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa lukijalle kuva mistä kaikki on lähtöisin ja mitkä seikat vaikuttavat sosiaalisen median eri kanavien markkinoinnin tärkeyteen. Lukijalle annettiin myös kuva, millainen palvelin Instagram on sosiaalisena median kanavana. Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa kokonaisvaltainen käsitys sosiaalisen median mahdollisuuksista yrityksen markkinoinnin työvälineenä.
Teoriaosuudesta siirryttiin tutkimuksen toteuttamiseen ja aineiston keräämiseen. Tekijä suoritti tämän vaiheen laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen vertailuanalyysillä eli benchmarkingilla. Vertailuanalyysissa arvioitiin toimeksiantajan Instagram-tilin lisäksi neljää muuta tiliä. Tileissä analysoitiin niissä toteutuneita käytäntöjä esimerkiksi perustietojen, aiheiden, visuaalisuuden ja sitoutuneisuuden mukaan. Tutkimuksessa saatiin selville mitkä tekijät vahvistavat menestyvän Instagram-tilin saavuttamista ja mitkä asiat voivat huonontaa mahdollisuuksia kerätä enemmän seuraajia.
Opinnäytetyö eteni sille suunnitellussa aikataulussa ja valmistui toukokuussa 2018. Projektin tekeminen tarjosi tekijälle paljon hyödyllistä tietoa, jota on mahdollista hyödyntää työelämään siirryttäessä. Työn lopputulos antoi toimeksiantajalle paljon hyödyllistä tietoa Instagramin käytöstä ja tämän pohjalta heidän on hyvä jatkaa oman tilinsä kehittämistä sitoutuneempaan ja suositumpaan suuntaan.
Työn teoriaosuus käsittelee digitalisaatiota, sosiaalista mediaa ja Instagramia. Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa lukijalle kuva mistä kaikki on lähtöisin ja mitkä seikat vaikuttavat sosiaalisen median eri kanavien markkinoinnin tärkeyteen. Lukijalle annettiin myös kuva, millainen palvelin Instagram on sosiaalisena median kanavana. Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa kokonaisvaltainen käsitys sosiaalisen median mahdollisuuksista yrityksen markkinoinnin työvälineenä.
Teoriaosuudesta siirryttiin tutkimuksen toteuttamiseen ja aineiston keräämiseen. Tekijä suoritti tämän vaiheen laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen vertailuanalyysillä eli benchmarkingilla. Vertailuanalyysissa arvioitiin toimeksiantajan Instagram-tilin lisäksi neljää muuta tiliä. Tileissä analysoitiin niissä toteutuneita käytäntöjä esimerkiksi perustietojen, aiheiden, visuaalisuuden ja sitoutuneisuuden mukaan. Tutkimuksessa saatiin selville mitkä tekijät vahvistavat menestyvän Instagram-tilin saavuttamista ja mitkä asiat voivat huonontaa mahdollisuuksia kerätä enemmän seuraajia.
Opinnäytetyö eteni sille suunnitellussa aikataulussa ja valmistui toukokuussa 2018. Projektin tekeminen tarjosi tekijälle paljon hyödyllistä tietoa, jota on mahdollista hyödyntää työelämään siirryttäessä. Työn lopputulos antoi toimeksiantajalle paljon hyödyllistä tietoa Instagramin käytöstä ja tämän pohjalta heidän on hyvä jatkaa oman tilinsä kehittämistä sitoutuneempaan ja suositumpaan suuntaan.