LVIS-palvelujen tarvekartoitus ja muotoilu
Mustonen, Noora (2018)
Mustonen, Noora
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111455
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu Oulun ammattikorkeakoulun ja Jouni Kääriäisen toimeksiantona. Työn tarkoituksena on selvittää haastattelujen ja benchmarking-tekniikan avulla Oulun alueen isännöitsijöiden LVIS-palveluiden tarvetta, johon pyritään vastaamaan opiskelijalähtöisten palveluiden avulla. Tutkimusongelmat ovat seuraavat kysymykset 1. Millaisille opiskelijalähtöisille palveluille olisi kysyntää? 2. Onko se jokin jo tiedossa oleva palvelu, joka kaipaisi päivitystä vai jokin täysin tiedostamaton? Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja tutkimusmenetelmänä ovat teemahaastattelut sekä benchmarking. Haastattelut isännöitsijöille suoritetaan paikan päällä ja saadut vastaukset analysoidaan keskusteluanalyysin avulla.
Työn teoriaosuus pohjautuu markkinoinnin, haastattelun ja yritysyhteistyön alan kirjallisuuteen, sekä verkkolähteisiin. Opinnäytetyö käsittää Oulun ammattikorkeakoulun nykytilan, sekä siihen vaikuttavat tekijät. Merkittävässä osassa ovat myös palvelukehitys, asiakkuudet sekä opiskelijan rooli palvelun tuotannossa.
Haastatteluista tulee ilmi, että isännöitsijän tulee myydä uudet palveluajatukset aina ensin taloyhtiölle ja osakkaille. Merkittävin kysyntä on erilaisille mittaus-, testaus-, ja koulutuspalveluille. Benchmarkingin avulla selviää, että ammattikorkeakoulut toteuttavat pientalon talotekniikkaprojekteja ja erilaisia projektiopintoja. Tutkimuksen alustava oletus siitä, että pienemmät yritykset olisivat potentiaalisempia asiakkaita, ei toteutunut. Työn tarkoituksena on kerätä palveluideoita, joista merkittävimmistä muodostetaan sanalliset palvelukuvaukset.
Työn teoriaosuus pohjautuu markkinoinnin, haastattelun ja yritysyhteistyön alan kirjallisuuteen, sekä verkkolähteisiin. Opinnäytetyö käsittää Oulun ammattikorkeakoulun nykytilan, sekä siihen vaikuttavat tekijät. Merkittävässä osassa ovat myös palvelukehitys, asiakkuudet sekä opiskelijan rooli palvelun tuotannossa.
Haastatteluista tulee ilmi, että isännöitsijän tulee myydä uudet palveluajatukset aina ensin taloyhtiölle ja osakkaille. Merkittävin kysyntä on erilaisille mittaus-, testaus-, ja koulutuspalveluille. Benchmarkingin avulla selviää, että ammattikorkeakoulut toteuttavat pientalon talotekniikkaprojekteja ja erilaisia projektiopintoja. Tutkimuksen alustava oletus siitä, että pienemmät yritykset olisivat potentiaalisempia asiakkaita, ei toteutunut. Työn tarkoituksena on kerätä palveluideoita, joista merkittävimmistä muodostetaan sanalliset palvelukuvaukset.