Toteutettavuustutkimus, kahvion liiketoiminnan laajentamisen arviointi
Raatikainen, Arja (2018)
Raatikainen, Arja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111448
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantajalle, joka halusi selvittää kahvioliiketoiminnan laajentamista. Työ tehtiin toteutettavuustutkimuksena (Business feasibility study). Itse suunnitelmaosuus on salainen.
Toteutettavuustutkimuksen tekeminen ei Suomessa ole tavanomainen liiketoimintasuunnittelun tapa. Tästä johtuen työn alkuosassa on kerrottu, mitä toteutettavuustutkimus sisältää. Se on perinteistä liiketoimintasuunnitelmaa kevyempi tapa selvittää, olisiko uudelle tuotteelle tai palvelulle kysyntää. Siinä selvitetään, millainen toimiala on, millaisia resursseja toteuttaminen vaatii, millainen kilpailutilanne markkinoilla on ja näyttääkö hanke taloudellisesti kannattavalta. Tämän selvityksen jälkeen voidaan jatkaa varsinaiseen liiketoiminnan suunnitteluun, mikäli hanke näyttää toteuttamiskelpoiselle.
Työssä tutustuttiin trendeihin, koska ruokaan ja vapaa-ajan viettoon liittyvät trendit sekä niissä tapahtuvien muutosten tunnistaminen ovat tärkeitä työn tilaajayritykselle. Lisäksi selvitettiin, mitä käsite lähiruoka tarkoittaa.
Toteutettavuustutkimuksen pohjana käytettiin valmista sähköistä pohjaa, jollaisia on runsaasti saatavilla englanninkielisinä internetistä. Valittu pohja toimi suunnittelussa hyvin. Toteutettavuustutkimuksessa markkinoita kartoitetaan varhaisessa vaiheessa kysymällä asiakkailta mielipidettä uudesta tuotteesta tai palvelusta. Tässä työssä mielipiteitä kartoitettiin ryhmäkeskustelussa ja haastattelemalla.
Opinnäytetyön kohteena olleen liiketoiminnan suunnittelussa toteutettavuustutkimus oli toimeksiantajan mielestä riittävän kattava tapa selvittää toiminnan käynnistämistä. Siitä saatiin tarpeelliset tiedot tarvittavista uusista investoinneista, henkilöstöresursseista, kilpailutilanteesta sekä ideoita uusista tuotteista. Talous-tarkastelun perusteella yrittäjä osaa arvioida, millaisella volyymilla toiminta on kannattavaa. Työssä tarkastellaan myös uuden toiminnan positiivisia vaikutuksia yrityksen nykyiseen toimintaan tunnettuuden ja asiakkuuksien näkökulmasta.
Toteutettavuustutkimuksen tekeminen ei Suomessa ole tavanomainen liiketoimintasuunnittelun tapa. Tästä johtuen työn alkuosassa on kerrottu, mitä toteutettavuustutkimus sisältää. Se on perinteistä liiketoimintasuunnitelmaa kevyempi tapa selvittää, olisiko uudelle tuotteelle tai palvelulle kysyntää. Siinä selvitetään, millainen toimiala on, millaisia resursseja toteuttaminen vaatii, millainen kilpailutilanne markkinoilla on ja näyttääkö hanke taloudellisesti kannattavalta. Tämän selvityksen jälkeen voidaan jatkaa varsinaiseen liiketoiminnan suunnitteluun, mikäli hanke näyttää toteuttamiskelpoiselle.
Työssä tutustuttiin trendeihin, koska ruokaan ja vapaa-ajan viettoon liittyvät trendit sekä niissä tapahtuvien muutosten tunnistaminen ovat tärkeitä työn tilaajayritykselle. Lisäksi selvitettiin, mitä käsite lähiruoka tarkoittaa.
Toteutettavuustutkimuksen pohjana käytettiin valmista sähköistä pohjaa, jollaisia on runsaasti saatavilla englanninkielisinä internetistä. Valittu pohja toimi suunnittelussa hyvin. Toteutettavuustutkimuksessa markkinoita kartoitetaan varhaisessa vaiheessa kysymällä asiakkailta mielipidettä uudesta tuotteesta tai palvelusta. Tässä työssä mielipiteitä kartoitettiin ryhmäkeskustelussa ja haastattelemalla.
Opinnäytetyön kohteena olleen liiketoiminnan suunnittelussa toteutettavuustutkimus oli toimeksiantajan mielestä riittävän kattava tapa selvittää toiminnan käynnistämistä. Siitä saatiin tarpeelliset tiedot tarvittavista uusista investoinneista, henkilöstöresursseista, kilpailutilanteesta sekä ideoita uusista tuotteista. Talous-tarkastelun perusteella yrittäjä osaa arvioida, millaisella volyymilla toiminta on kannattavaa. Työssä tarkastellaan myös uuden toiminnan positiivisia vaikutuksia yrityksen nykyiseen toimintaan tunnettuuden ja asiakkuuksien näkökulmasta.