Digitaalisen koruyrityksen viennin aloituksen suunnittelu Japanin markkinoille
Borgström, Leena (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Borgström, Leena
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111442
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty TLV Välityspalvelu Oy:n toimeksiantona Lutunen.fi verkkokaupan kansainvälistymisprosessin alkuun saattamiseksi. Tavoitteena on antaa aikaisemmin vain Suomessa liiketoimintaa harjoittaneelle toimeksiantajalle perustietoja, mitä yrityk-sen viennin aloitukseen tarvitaan. Yritys on valinnut Japanin ensimmäiseksi vientimaakseen. Yrityksen johdolla ei ole aikaisempaa kokemusta kansainvälisestä kaupasta, joten tämä otetaan huomioon näkökulmassa aiheeseen perehdyttäessä.
Työssä käydään läpi, mitä toimia viennin aloitus vaatii yritykseltä ja mitkä tahot auttavat yrityksiä kansainvälistymään. Kyselyn ja haastatteluiden avulla selvitettiin myös kohdemaan mahdollista asiakasryhmää ja sen mielipidettä koruista ja niiden hankinnasta. Kyselyssä kartoitettiin myös japanilaisten mielipiteitä yrityksen tuotteista ja niiden soveltuvuudesta japanilaisen kuluttajan tarpeisiin. Opinnäytetyön näkökulma on analysointi, joka on strategisen johtamisen ensimmäinen vaihe.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee yrityksen kansainvälistymistä ja erityisesti vientiä. Tässä osuudessa pyritään antamaan perustiedot kansainvälistymisestä, viennin aloituksen perusteista ja Suomen tilanteesta kansainvälisessä kaupassa. Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee samaa aihetta TLV Välityspalvelu Oy:n osalta ja keskittyy analysoimaan viennin aloituksen suunnittelua yrityksen nykytilanteen ja resurssien näkökulmasta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on tehty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen ja aineistoa on hankittu kyselyllä ja haastatteluilla. Johtopäätökset ja kehittämisehdotukset saatiin tuloksia analysoimalla ja viitekehykseen peilaten. Kehittämis- ja jatkotutkimusehdotukset ohjaavat yrityksen viennin aloituksen suunnittelua ja esittävät huomioon otettavia näkökulmia ennen lopullisia päätöksiä vientitoimista.
Työssä käydään läpi, mitä toimia viennin aloitus vaatii yritykseltä ja mitkä tahot auttavat yrityksiä kansainvälistymään. Kyselyn ja haastatteluiden avulla selvitettiin myös kohdemaan mahdollista asiakasryhmää ja sen mielipidettä koruista ja niiden hankinnasta. Kyselyssä kartoitettiin myös japanilaisten mielipiteitä yrityksen tuotteista ja niiden soveltuvuudesta japanilaisen kuluttajan tarpeisiin. Opinnäytetyön näkökulma on analysointi, joka on strategisen johtamisen ensimmäinen vaihe.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee yrityksen kansainvälistymistä ja erityisesti vientiä. Tässä osuudessa pyritään antamaan perustiedot kansainvälistymisestä, viennin aloituksen perusteista ja Suomen tilanteesta kansainvälisessä kaupassa. Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee samaa aihetta TLV Välityspalvelu Oy:n osalta ja keskittyy analysoimaan viennin aloituksen suunnittelua yrityksen nykytilanteen ja resurssien näkökulmasta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on tehty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen ja aineistoa on hankittu kyselyllä ja haastatteluilla. Johtopäätökset ja kehittämisehdotukset saatiin tuloksia analysoimalla ja viitekehykseen peilaten. Kehittämis- ja jatkotutkimusehdotukset ohjaavat yrityksen viennin aloituksen suunnittelua ja esittävät huomioon otettavia näkökulmia ennen lopullisia päätöksiä vientitoimista.