Roolityöni satuooppera Prinsessa Papupadassa
Siuko, Saija (2018)
Siuko, Saija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111405
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa roolityötäni satuooppera Prinsessa Papupadassa. Työ koostuu taiteellisesta osuudesta ja kirjallisesta raportista. Ooppera on Tuomas Turriagon säveltämä, ja kyseessä oli teoksen kantaesitys. Susanna Haavisto on kirjoittanut libreton, joka perustuu kansansatuun ”Poika, joka kuninkaan sanoissa solmi”. Päähenkilö Prinsessa Papupata on alati puhuva tyttö, joka tietää kaikesta kaiken, ja hänen isänsä kuningas on väsynyt kuuntelemaan jatkuvaa höpötystä ja yrittää kuulutuksella etsiä puolisoa tyttärelleen.
Kirjallisessa osuudessa kerron tämän oopperan harjoitusprosessista ja taustoista sekä hieman muista tunnetuista satuoopperoista. Tämä teos toteutettiin Tampereen Musiikkiakatemiassa oppilastyönä. Mukana oli pieni orkesteri, jossa oli yhdeksän soittajaa, ja viisi laulusolistia.
Oopperaa esitettiin Musiikkiakatemialla neljä kertaa, joista kaksi oli koululaisnäytöksiä ja kaksi avoimia kaikille. Lisäksi yksi esitys oli Tampere-talon Aulaklubilla. Lapset olivat mukana näytöksissä hyvin ja eläytyivät näyttämön tapahtumiin. On tärkeää tehdä lapsille laadukkaita esityksiä ja säveltää klassista musiikkia, joista he saavat aitoja omakohtaisia kokemuksia.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kertoa, millaista on tehdä kolmea erilaista roolihahmoa hyvin nopeatempoisilla vaihdoilla ja miten opettelin uuden ennalta esittämättömän teoksen musiikkia. On tärkeää päästä kokemaan oopperaroolin rakentuminen alusta asti. Prinsessa Papupadassa sain lisää kokemusta tästä prosessista.
Kirjallisessa osuudessa kerron tämän oopperan harjoitusprosessista ja taustoista sekä hieman muista tunnetuista satuoopperoista. Tämä teos toteutettiin Tampereen Musiikkiakatemiassa oppilastyönä. Mukana oli pieni orkesteri, jossa oli yhdeksän soittajaa, ja viisi laulusolistia.
Oopperaa esitettiin Musiikkiakatemialla neljä kertaa, joista kaksi oli koululaisnäytöksiä ja kaksi avoimia kaikille. Lisäksi yksi esitys oli Tampere-talon Aulaklubilla. Lapset olivat mukana näytöksissä hyvin ja eläytyivät näyttämön tapahtumiin. On tärkeää tehdä lapsille laadukkaita esityksiä ja säveltää klassista musiikkia, joista he saavat aitoja omakohtaisia kokemuksia.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kertoa, millaista on tehdä kolmea erilaista roolihahmoa hyvin nopeatempoisilla vaihdoilla ja miten opettelin uuden ennalta esittämättömän teoksen musiikkia. On tärkeää päästä kokemaan oopperaroolin rakentuminen alusta asti. Prinsessa Papupadassa sain lisää kokemusta tästä prosessista.